Kestävän kehityksen missio - uuden sukupolven kuorivaatteiden pääpaino on toiminnallisuudessa ja ympäristössä

Lehdistötiedote   •   Helmi 18, 2016 16:09 EET

Kevät/kesä 2016-mallisto tulee olemaan Fjällrävenille erittäin merkityksellinen kestävän kehityksen näkökulmasta. Yritys on sitoutunut kasvattamaan kestävän ajattelutavan mukaisten materiaalien osuutta tuotteissaan, eikä vähiten vedenpitävissä tuotteissaan. Viime syksyn tulokas, Keb Eco-Shell –tuoteperhe, on otettu vastaan suurella mielenkiinnolla ja se on saanut paljon huomiota vallitsevan PFC-yhdisteitä koskevan keskustelun takia. Kehitysprosessin seuraava askel on esitellä Abisko Eco-Shell, joka sarja kevyitä 2,5-kerroksisia vedenpitäviä tuotteita kevät- ja kesäkäyttöön.

Ympäristötietoiset kuluttajat ovat pitkään joutuneet tyytymään kuorivaatteisiin, joiden kyllästeessä on käytetty perfluorattuja (PFC) yhdisteitä, ”fluorihiiliä”. On tiedetty vuosia, että perfluoratut yhdisteet, kuten PFOA ja PFOS voivat häiritä ihmisen hormonijärjestelmien toimintaa ja todennäköisesti myös lisätä syövän riskiä. Jopa jotkut viime aikoina esitellyt vaihtoehtoiset metodit, joissa käytetään ”lyhytketjuisia” fluorihiiliä, on kyseenalaistettu ympäristönäkökulmasta.

Perfluorattujen yhdisteiden eliminoimisen taustalla vuosien pitkäjänteinen työ

Fjällräven on yksi harvoista kansainvälisistä yrityksistä, jotka ovat jo aikaisessa vaiheessa aloittaneet perfluorattujen yhdisteiden, eli fluorihiilien eliminoinnin tuotantometodeistaan. Projekti on vienyt jo useita vuosia ja jatkuu edelleen. Eräs etappi saavutettiin kesällä 2015, jolloin kaikissa Fjällrävenin tuotteissa oli PFC-vapaa pintakylläste. Ja tämä koskee koko mallistoa, ei ainoastaan vedenpitäviä tekstiilejä, joiden “myrkyt” eliminoitiin jo vuonna 2012, vaan myös varusteita kuten rinkkoja, makuupusseja ja telttoja. Viimeksimainitut ovat outdoor-alalla koettu pitkään vaikeiksi vapauttaa myrkyistä, ja tällä osa-alueella Fjällräven on nyt kehityksen kärjessä.

Ensiluokkainen toiminnallisuus ilman ympäristöhaittoja

Yritys jatkaa matkallaan ja ympäristökompassin neula näyttää nyt suuntaa kohti kevyempiä kuorivaatteita. Suuren suosion sekä ISPO Award-palkinnon* kansainvälisillä talviurheilualan messuilla ISPOssa saavuttanut ja median esille nostama Keb Eco-Shell –tuoteperhe saa jatkoa uudesta tuoteperheestä Abisko Eco-Shellistä, johon kuuluukevyitä 2.5-kerroksia vedenpitäviä tuotteita kevät- ja kesäkäyttöön sekä lämpimämpiin ilmastoihin.

Abisko Eco-Shell Jacket ja Abisko Eco-Shell Trousers ovat joustavia helposti pieneen tilaan pakattavia kuorivaatteita, joihin on huolella valittu vain tärkeimmät yksityiskohdat painon pitämiseksi kevyenä. Tuotteet on valmistettu uudesta 2,5-kerroksisesta Eco-Shell-materiaalista, jossa päällikangas on kierrätettyä polyesteriä ja jossa on PFC-vapaa pintakylläste. Tuotteen vedenpitävyys- ja hengittävyysarvot ovat erinomaiset ja siinä käytetty kangas on liikkuessa hiljaista, joustavaa ja mukavantuntuista päällä. Takin hupussa on suojaava lippa ja kehon ylimääräinen lämpö kulkeutuu ulospäin taskun aukkojen kautta. Housuissa on säärien kohdalla pukemista ja riisumista helpottava vetoketju ja lahkeissa yksinkertaiset kiristysnauhat. Abisko Eco-Shell on saatavilla sekä naisten että miesten mitoituksella. Tuotteet ovat saatavilla hyvin varustelluilta retkeilyvarusteiden jälleenmyyjiltä sekä Fjällrävenin verkkosivuilta maaliskuusta 2016 lähtien.

Materiaalitiedot

Eco-Shell on Fjällrävenin oma, erittäin toiminnallinen vedenpitävä materiaali, joka suojaa erinomaisesti tuulelta, vesisateelta ja rännältä, samalla kun se siirtää kehosta syntyvää ylimääräistä kosteutta tehokkaasti ulospäin. Eco-Shell on suunniteltu kestävän ajattelutavan mukaisesti; sekä 3-kerroksisen että 2,5-kerroksisen materiaalin uloin kerros on kierrätettyä polyesteriä, jonka kyllästeessä ei ole käytetty PFC-yhdisteitä. Materiaalin muut kerrokset ovat myös polyesteriä, minkä johdosta tuote on helpompi kierrättää. Tuotteet on myöskin Fjällrävenin puolesta täysin ilmastokompensoitu. Ensimmäinen Eco-Shell-tuotteiden sukupolvi julkaistiin jo vuonna 2011.

Fluorihiilet (PFC:t) on nimitys jota käytetään kollektiivisesti ryhmästä perfluorattuja yhdisteitä, joita käytetään vedenpitävien vaatteiden lian- ja vedenhylkivyysominaisuuksien parantamiseksi. Valitettavasti niillä on myös vähemmän miellyttäviä ominaisuuksia ympäristön kannalta: ne häiritsevät hormonijärjestelmien toimintaa ja voivat vaikuttaa nisäkkäiden lisääntymiseen. On myös laajasti keskusteltu niiden karsinogeenisistä ominaisuuksista, mitkä lisäävät syövän riskiä. Yhdisteitä myös vapautuu ympäristöön kun vaatteita käytetään ja pestään, ja niiden tiedetään kulkeutuvan pitkiä matkoja ilman ja veden välityksellä. Vuodesta 2015 lähtien Fjällräven on käyttänyt ainoastaan fluorihiilitöntä (PFC-vapaa) pintakyllästettä kaikissa tuotteissaan.

*ISPO Awards myönnetään urheilu- ja outdooralan ansioituneille edelläkävijätuotteille vuosittain järjestettävillä kansainvälisillä talviurheilumessuilla, ISPOssa, Münchenissä.

Abisko Eco-Shell Jacket, Abisko Eco-Shell Jacket W

Koot: Miehet XS-XXL, Naiset XXS-XL

Materiaali: Eco-Shell® 2.5-layer Stretch: 100% Polyesteri.

Paino: 380 g miesten koossa M, 340 g naisten koossa S.

Värit: Tarmac, Black, Red (naisilla), UN Blue (miehillä).

Abisko Eco-Shell Trousers, Abisko Eco-Shell Trousers W

koot: Miehet XS-XXL, Naiset XXS-XL

Materiaali: Eco-Shell® 2.5-layer Stretch: 100% Polyesteri.

Paino:320 g miesten koossa M, 280 g naisten koossa S.

Värit: Tarmac, Black.

Fjällräven on vuonna 1960 Ruotsissa perustettu retkeily- ja ulkoiluvaatteita sekä retkeilyvarusteita valmistava ja markkinoiva yritys. Fjällrävenin tuotteet ovat tunnettuja kestävyydestä ja ympäristöystävällisyydestä. Fjällrävenin tavoitteena on olla aktiivisessa roolissa ulkoilmaelämään tarkoitettujen varusteiden ja vaatteiden kehittämisessä ja myynnissä. Fjällräven kuuluu Fenix Outdoor -konserniin, joka on kansainvälinen ulkoilutuotteisiin keskittyneiden yritysten rypäs. Fenix Outdoor on noteerattu Tukholman pörssissä. Lisätiedot: www.fjallraven.fi