Muovijäte uhkaa maapalloa National Geographic -TV-kanavan dokumenttien sarjassa

Lehdistötiedote   •   Joulu 19, 2018 13:35 EET

Tutkijat ovat löytäneet mikromuoveja jo 114 merieläinlajista.* Yli puolet näistä eläimistä päätyy ruokalautasellemme. Muovisaasteen hallitsematon määrä merissämme koskettaa siis meitä jokaista hyvinkin läheisesti. National Geographicin globaalin Planet or Plastic? -kampanjan tarkoituksena on herättää kuluttaja pohtimaan kertakäyttöisten muovituotteiden käyttöään ja sitoutumaan muovijätteen määrän pienentämiseen.

Planet or Plastic? -kampanjan teema on näyttävästi esillä National Geographic -kanavalla ja ohjelmistossa. Tammikuun 2. päivänä alkavassa dokumenttien sarjassa seurataan muun muassa 12 500 kierrätetystä muovipullosta rakennetun veneen, Plastikin, matkaa valtamerillä. Seikkailija David De Rotschildin tavoitteena on levittää ympäristövastuullisuuden sanomaa maailman ympäri.

Jackie Chanin vihreät sankarit -dokumentissa päästään puolestaan tutustumaan maailman ensimmäiseen täysin liikkuvaan muovinkierrätyskoneeseen, Trashpressoon. Aurinkoenergialla toimiva laite muuntaa muovijätteen rakennusmateriaaliksi sopiviksi pieniksi tiiliksi. Dokumentissa laitteen isät Jackie Chan ja Arthur Huang testaavat laitetta.

Planet or Plastic? - Muovia käsittelevien dokumentaaristen ohjelmien esitysaikataulu:

Keskiviikko 2. tammikuuta:

20.00 Plastiki: 12 000 pullon vene

Torstai 3. tammikuuta:

20.00 Uuden aallon soturit

Perjantai 4. tammikuuta:

20.00 Jackie Chanin vihreät sankarit

Lauantai 5. tammikuuta:

16.00 Syvyyksien jättiläiset

17.00 Missä meret kohtaavat

18.00 Plastiki: 12 000 pullon vene

Sunnuntai 6. tammikuuta:

13.00 Plastiki: 12 000 pullon vene

14.00 Uuden aallon soturit

15.00 Jackie Chanin vihreät sankarit

Lisätietoja

Nina Walldén, Fox Networks Group Oy, s-posti nina.wallden@fox.com puh 040 717 1040

Planet or Plastic -kampanjasta: www.planetorplastic.fi

* http://www.gesamp.org/publications/microplastics-in-the-marine-environment-part-2

Fox Networks Group Oy on 21st Century FOXin omistama monimediayritys. FNG:llä on maailmanlaajuisesti yli 300 viihde-, urheilu- asiaohjelma- ja elokuva sisältöä tarjoavaa kanavaa, jotka toimivat Euroopassa, Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Aasiassa 45 eri kielellä. Suomessa Fox Networks Group Oy vastaa valtakunnallisten ilmaiskanavien FOXin ja National Geographicin, maksukanavien Nat GEo +:n, Nat Geo Wildin ja Nat Geo Wild HD:n, sekä suoratoistopalvelujen FoxPlayn ja FOX+:n toiminnasta.