National Geographic dokumenttisarja: INSIDE NORTH KOREA'S DYNASTY

Lehdistötiedote   •   Marras 06, 2018 13:07 EET

INSIDE NORTH KOREA'S DYNASTY

Pohjois-Korean ennalta-arvaamattomuus on jälleen saanut maailman varpailleen. National Geographicin neliosainen dokumenttisarja INSIDE NORTH KOREA’S DYNASTY tutkii maailman ainoan kommunistisen dynastian jo kolmen sukupolven mittaista poikkeuksellista historiaa. INSIDE NORTH KOREA'S DYNASTY esitetään marraskuussa National Geographic -kanavilla ympäri maailman – Suomessa sarja nähdään kahdessa osassa kahtena sunnuntaina, 18. ja 25. marraskuuta.

Tapaaminen Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin kanssa Singaporessa aiemmin tänä vuonnna toi aiemmin kansainvälistä julkisuutta vältelleen Kim Jong-unin maailman parrasvaloihin. Mutta voidaksemme ymmärtää hänen rooliansa Pohjois-Korean nykyisenä hallitsijana, on Pohjois-Korean 70-vuotista historiaa tutkittava kokonaisuutena. Dokumenttisarja kertoo, kuinka nuori sissitaistelija, Kim Jong-unin isoisä Kim Il-sung, nousi sotatantereilta maan hallitsijaksi, ja kuinka hän poikansa Kim Jong-il seuraamana rakensi pohjan nykyhistorian poikkeuksellisimmalle perhedynastialle.

INSIDE NORTH KOREA'S DYNASTY on tarina perheen voimasta ja isän, pojan ja pojanpojan välisestä suhteesta. Dokumenttisarja kuvaa Kim-dynastiaa aikaisempia dokumentteja perinpohjaisemmin ja syväluotaa diktatuurin keskiössä olevan hirmuhallitsijoiden perheen dynamiikkaa ja perheen synkkää tarinaa ennennäkemättömästä näkökulmasta.

Pohjois-Korean historiasta on olemassa kaksi versiota. Toinen niistä voidaan kasata Pohjois-Koreasta vuotaneista tiedoista, loikkareiden ja pakolaisten tarinoista sekä suljetussa maassa vierailleiden matkailijoiden havainnoista. Toinen, "virallinen", historia on kirjoitettu Pjongjangissa. INSIDE NORTH KOREA'S DYNASTY tutustuu historian molempiin puoliin. Dokumenttisarjassa nähdään ainutlaatuisia haastatteluja, joissa ääneen pääsevät niin Kim-dynastian sisäpiiriläiset kuin sen vastustajatkin.

Dokumenttisarjan kaksi ensimmäistä osaa nähdään National Geographic -kanavalla sunnuntaina 18.11.2018 klo 22.00 & 23.00 ja kaksi jälkimmäistä sunnuntaina 25.11.2018 klo 22.00 & 23.00.

Kimien valtakunta 18.11.2018 klo 22.00
Japanilainen imperialismi on hallinnut Korean niemimaata vuosikymmeniä. Vuonna 1912, Pjongjangin ulkopuolella sijaitsevassa pikkukaupungissa syntyy lapsi, Kim Il-sung. Lähtölaukaus imperialismin tuholle on ammuttu. Sarjan ensimmäinen jakso kertoo tarinan Kim Il-sung noususta valtaan Neuvostoliiton tukemana, ja kuinka hän otti vastaperustetun Korean demokraattisen kansantasavallan täydellisen hallinnan ja loi itsestänsä jumalan kansansa silmissä.

Jumalan poika 18.11.2018 23.00
Seuraamme Kim Il-sungin viimeisiä vuosia sekä hänen poikansa Kim Jong-iln nousua valtaan. Kim Jong-il oli epätodennäköinen seuraaja isälleen, sillä hän ei ole sotilaallinen mies kuten isänsä. Toinen jakso kertoo, kuinka Kim Jong-il käytti elokuvia ja propagandaa hyväkseen voittaakseen isänsä hyväksynnän, ja kuinka hän lopulta nousi valtaan Pohjois-Korean työväenpuolueen pääsihteeriksi.

Ydinperhe 25.11.2018 klo 22.00
Kylmä sota on päättynyt. Pohjois-Korea on menettänyt Neuvostoliiton suojeluksen ja näin ollen tämän tarjoaman turvan taloudellisen tuen, jonka avulla valtio on selvinnyt lähes puoli vuosisataa. Kun Kim Jong-il ottaa vallan, aloittaa hän ydinaseohjelman. Kansantalouden kärsiessä, Kim Jong-il ja hallitus tehtailevat väärennettyjä 100 dollarin seteleitä ja tuottavat metamfetamiinia ja muita huumausaineita isoissa tehtaissa. Pohjois-Korean taloudelliset ongelmat jatkuvat, mutta Kim Jong-il nauttii asemastaan eliitin huipulla.

Rakettimies 25.11.2018 klo 23.00
Dokumenttisarjan viimeisessä osassa seurataan aikaa Kim Jong-ilin kuoleman jälkeen. Pohjois-Korean on saanut uuden johtajan - Kim Jong-unin on noussut valtaan vain 28-vuotiaana. Jaksossa käydään läpi Kim Jong-unin valtakautta vuodesta 2011 nykypäivään. Dokumentti tutkii Kim Jong-unin sedän ja velipuolen kuolemia, erikoista ystävyyttä koripallotähti Dennis Rodmanin kanssa ja historiallista tapaamista Kim Jong-unia "pieneksi rakettimieheksi" kutsununeen Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin kanssa.

Fox Networks Group Oy on 21st Century FOXin omistama monimediayritys. FNG:llä on maailmanlaajuisesti yli 300 viihde-, urheilu- asiaohjelma- ja elokuva sisältöä tarjoavaa kanavaa, jotka toimivat Euroopassa, Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Aasiassa 45 eri kielellä. Suomessa Fox Networks Group Oy vastaa valtakunnallisten ilmaiskanavien FOXin ja National Geographicin, maksukanavien Nat Geo +:n, Nat Geo Wildin ja Nat Geo Wild HD:n, sekä suoratoistopalvelujen FoxPlayn ja FOX+:n toiminnasta.