Psykologin paras vinkki: jäätelöstä ja nautinnoista helpotusta syksyyn

Syksy on tullut, ja iltojen pimetessä monet suomalaiset tuntevat itsensä väsyneemmiksi ja jaksamattomammiksi kuin valoisina kesäkuukausina. Siksi kannattaa nyt suoda itselleen jotakin erityistä, joka tuo iloa elämään. Siten voimme paremmin ja arjesta tulee helpompaa, toteavat sekä psykologit että terveysasiantuntijat.

Suomalaiset saavatkin pian jälleen uuden mahdollisuuden noudattaa asiantuntijoiden neuvoja. Häagen-Dazs tuo nimittäin syyskuussa markkinoille uuden makunsa Chocolate, Pralines & Caramelin, kermaisen suklaajäätelön, jossa on kerroksittain kinuskikastiketta ja rapeiksi kandeerattuja pekaanipähkinöitä.

– Sillä, että suomme itsellemme jotakin mistä pidämme, on meihin positiivinen vaikutus. Pointtina on itsestään huolehtiminen, oli keinona sitten reipas kävelylenkki tai ylellisen jäätelön nauttiminen. Jos olemme aiemmin suoneet itsellemme jotakin, joka on herättänyt positiivisia mielleyhtymiä, tapahtuma on saanut positiivisen latauksen. Kun tapahtuma toistetaan, koemme samat positiiviset tunteet uudelleen, kertoo Oskar Henrikson, psykologi ja yksi perustajista Psykologifabrikenissa, joka pyrkii tekemään psykologiasta helpommin lähestyttävää ja arkielämässä käyttökelpoisempaa.

Nautinnot ovat mitä suurimmassa määrin yksilöllisiä, mutta me suomalaiset rakastamme jäätelöllä herkuttelua. Tutkimusten mukaan Suomessa ja muissa Pohjoismaissa syödään eniten jäätelöä Euroopassa. Viime vuosina etenkin luksusjäätelösegmentin myynti on kasvanut räjähdysmäisesti.

Myös GI- ja terveysasiantuntija Ewa Skiöldebrand, muun muassa GI Viktkoll -sivuston perustaja, on sitä mieltä, että herkuilla ja nautinnoilla on positiivisia vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin vuoden pimeinä kuukausina:

– Kun nautiskelemme ja suomme itsellemme mieluisia asioita, keho tuottaa hormoneja, jotka saavat meidät iloisemmiksi. Kannattaa tietysti silti pysyä kohtuudessa ja valita aidoista raaka-aineista valmistettuja elintarvikkeita, joissa ei ole keinotekoisia lisäaineita. Emme vielä tiedä, millainen vaikutus keinotekoisilla aineilla kehoomme pitkällä tähtäimellä on. Suklaa ja pähkinät, joita aito jäätelö ja jälkiruoat usein sisältävät, eivät ole vain hyvänmakuisia vaan sisältävät myös ainesosia, jotka saavat kehon voimaan hyvin, sanoo Ewa Skiöldebrand.

Maailman ylellisimmän jäätelön valmistajana Häagen-Dazs on erityisen tarkka raaka-aineidensa laadusta. Yrityksen filosofian perusajatuksena on, että maailman herkullisimpaan jäätelöön vaaditaan maailman hienoimmat raaka-aineet. Siksi Häagen-Dazs-jäätelö sisältää vain luonnollisia ainesosia, eikä siinä ole lainkaan säilöntäaineita. Korkean laadun tunnusmerkki on myös kaikkien tuotteiden alhainen ilmaprosentti, jonka ansiosta jäätelö sulaa hitaammin – ja makunautinto ja hyvänolontunne kestävät pidempään.

Lisätietoja antaa
Glenn Granden, Markkinointipäällikkö Valora Trade Finland
Puhelin: +358 (0)207 411 226, sähköposti: glenn.granden@valoratrade.fi

Eva-Lisa Högström, Nordic Brand Manager Häagen-Dazs
Puhelin: +46 31 7343 655, sähköposti: eva-lisa.hogstrom@genmills.com

Käytännön asioissa, kuva- ja tuotenäytepyynnöissä ota yhteyttä
Frida Bosma, Häagen-Dazsin lehdistöyhteys Agencyllä
Puhelin: +46 709 152 595, sähköposti: frida.bosma@agency.se

• Elämäntyyli

Häagen-Dazs lyhyesti
Häagen-Dazsin filosofia on yksinkertainen: löytää maailman ehdottomasti parhaat ainesosat ja valmistaa niistä hienointa mahdollista jäätelöä. Häagen-Dazsin tarina sai alkunsa vuonna 1921, jolloin vasta 9-vuotias Reuben Mattus auttoi vanhempiaan myymään pakastettuja hedelmiä ja jäätelöä hevoskärryistä New Yorkin Bronxissa. Hänen intohimonaan oli korkea laatu ja visionaan luoda kaikkein parasta jäätelöä kaikkein hienoimmista, puhtaimmista aineksista. Vuonna 1961 Reuben Mattus perusti Häagen-Dazsin ja alkoi ensin valmistaa kolmea makua: vaniljaa, suklaata ja kahvia. Nykyään Häagen-Dazsin tuotteita on saatavana yli 900 kahvilassa 50 eri maassa ja sen nimestä on tullut fantastisen, mauntäyteisen jäätelön synonyymi.

Frida Bosma

Lehdistön yhteyshenkilö Presskontakt +46 (0)70 915 25 94