Grillikausi loppuu yleisimmin elo-syyskuun vaihteessa – näin laitat grillin talviteloille

Tuleva viikonloppu on yleisin grillikauden lopetushetki. Suomalaisista grillaajista yli kolmasosa lämmittää grillin elo-syyskuun vaihteessa viimeisen kerran tänä vuonna, selviää Gigantin teettämästä grillikyselystä. Grillin huolellinen pesu ja kuivaus sekä suojaisassa paikassa säilytys varmistavat, että grilli on hyvässä kunnossa taas ensi kevään grillihetkiä varten.

Grillaus kuuluu Suomessa vahvasti kesään ja syksyn tullen suomalaiset lopettavat grillikautensa. Yleisintä grillikauden lopetushetkeä vietetään tulevana viikonloppuna, elo-syyskuun vaihteessa, jolloin 33 prosenttia suomalaisista grillaa viimeisen kerran kauden aikana.

- Elokuussa syysillat alkavat jo pimentyä, mutta lämpötilat sopivat vielä ulkona grillailuun. Kyselymme mukaan ulkona grillauksen lämpötilarajana pidetään hieman yli 14 celsiusastetta ja elokuussa tämä vielä yleensä täyttyy, sanoo Gigantin pienten kodinkoneiden myyntipäällikkö Pasi Puputti.

Suomalaiset grillaavat kuitenkin yllättävän pitkään syksyllä. Kyselyn perusteella kolmasosa grillaa vielä syyskuun alun jälkeen ja syyssäätä pelkäämättömät, noin 4 prosenttia suomalaisista, lämmittää grillin vielä lokakuun alunkin jälkeen.

- Meillä grillikauden loppuminen näkyy selkeimmin elokuussa, silloin ostetaan paljon grillinpuhdistusvälineitä, grillinpuhdistusaineita ja suojapeitteitä. Grilli kannattaakin laittaa talvikuntoon huolella, jos haluaa varmistaa sen käyttökunnon keväällä, Puputti neuvoo.

Näin laitat grillin kuntoon talvisäilytystä varten:

1. Irrota ja huolla irtonaiset osat. Harjaa grillausritilä ja parila puhtaaksi grilliharjalla ja öljyä ne. Irrota myös muut osat kuten letku ja polttimet. Kierrä letku löyhälle kerälle. Kääri muut irto-osat esimerkiksi sanomalehtipaperiin ja vie kaikki osat säilytykseen kuivaan sisätilaan.
  2. Puhdista grilli perusteellisesti. Pese grilli ja sen osat saippuavedellä ja tiskiharjalla. Pyyhi myös tulilaatikko ja ulkopinnat.
  3. Anna kuivua rauhassa. Voit kuivata grillin liinalla tai laittaa grillin päälle hetkeksi kuivamisen varmistamiseksi. Jos laitat grillin päälle, muista antaa sen jäähtyä kunnolla.
  4. Suojaa säilytyksessä. Grilli tulee säilyttää mieluiten sisätiloissa, mutta vähintään katoksen alla, jossa grilli on suojassa suoralta vesi- tai lumisateelta. Ulkosäilytyksessä grillille kannattaa hankkia kunnollinen suojapeite, joka yltää maahan saakka. Peitettä voi käyttää myös sisätiloissa suojaamaan grilliä pölyltä.

Koska sinun grillikautesi normaalisti loppuu?
(n=741 / ne kyselyyn vastanneet, jotka grillaavat kesällä / kuvattuna yleisimmät vastauspäivämäärät)

• 1. elokuuta: 2 %
  • 15. elokuuta: 2 %
  • 31. elokuuta: 16 %
  • 1. syyskuuta: 17 %
  • 15. syyskuuta: 6 %
  • 30. syyskuuta: 17 %
  • 1. lokakuuta: 8 %
  • 15. lokakuuta: 2 %
  • 31. lokakuuta: 2 %

Tutkimuksesta
Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2017 markkinatutkimusyhtiö M3 Research Oy:n internet-paneelissa. Kohderyhmänä olivat yli 18–70-vuotiaat suomalaiset. Aineistona on 800 vastaajan otos suomalaista, otos on iältään ja sukupuoleltaan kansallisesti edustava.

• Elämäntyyli

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinkoneiden ja -elektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on Suomessa 39 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli tuhat henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 523 miljoonaa euroa.