Pakastajan yleisin virhe on pakastaa kerralla liikaa

Elokuussa pakastetaan paljon, kun metsien ja puutarhojen aarteita säilötään talven varalle. Gigantin kodinkoneiden tuotepäällikkö Sami Viitanen kertoo, kuinka kiertää yleisimmät pakastamisen kompastuskivet ja mistä huonosti toimivan pakastimen tunnistaa.

Pakastamisen yleisimmät kompastuskivet:

1. Liian suuren määrän pakastaminen yhdellä kertaa

”Monet tunkevat pakkaseen kerralla kaiken pakastettavan, vaikka ensin tulisi ehdottomasti tarkistaa, kuinka paljon pakastin pystyy kerralla jäähdyttämään. Pakastimen tehosta riippuen se pystyy jäähdyttämään kerralla 4 kilosta ylöspäin. Jos tavaraa ahdetaan pakastimeen enemmän kuin tämä määrä, pakastimen lämpötila nousee ja siellä olevat pakasteet voivat jopa puolittain sulaa”, kertoo Viitanen.

Usein uuden sesongin marjoille tai sienille pitää tehdä tilaa pakkaseen.

”Lihan liian nopea sulattaminen on myös yleinen virhe. Liha tulisi ottaa jääkaappiin sulamaan noin vuorokautta ennen lihan valmistamista, jotta lihan nesteet säilyvät ja se pysyy mehevämpänä. Jos lihan sulattaa esimerkiksi mikrossa, lihannesteet valuvat sulatusastiaan tai lautaselle ja lihasta tulee kuivaa”, Viitanen havainnollistaa.

2. Pikapakastuskytkimen kytkeminen myöhässä

”Kaikissa nykyaikaisissa pakastamissa on pikapakastusominaisuus. Pikapakastus pitäisi kytkeä päälle noin vuorokautta ennen suurien määrien pakastamista, jotta pakastin ehtii kylmentyä vaadittuun lämpötilaan. Useimmat eivät tätä muista, vaan pikapakastus kytketään vasta silloin, kun uutta tavaraa pistetään jo pakkaseen. Pikapakastaminen kannattaa erityisesti siksi, että mitä nopeammin tuote pakastuu, sitä paremmin tuotteen koostumus ja esimerkiksi vitamiinit säilyvät”, Viitanen huomauttaa.

3. Isot ja ilmavat rasiat tai pussit

”Nyrkkisääntö pakastamisessa on se, että mitä pienempään rasiaan tai pussiin pakastettavat laitetaan, sitä parempi, sillä ne pakastuvat nopeammin. Varsinkin pussittaessa pakastettavia tulisi muistaa poistaa ilma pussista: ilma sisältää kosteutta, joka muuttuu pakkasessa jäähileeksi. Jäähile taas heikentää esimerkiksi marjojen makua. Ilmat kannattaa siis päästää pakastus pusseista pihalle”, Viitanen painottaa.

”Lisäksi pieni osa marjoista kannattaa pakastaa yksittäin ja laittaa rasiaan vasta, kun ne ovat jäässä. Näin pakastetut marjat voi helposti käyttää esimerkiksi kakun koristamiseen. Monessa pakastimessa on jo valmiiksi olemassa tähän soveltuva lokero (esim. kylmäkalleja varten) tai yksittäispakastettavat marjat voi asettaa pakastimeen mahtuvalle tarjottimelle tai leikkuulaudalle”, Viitanen jatkaa.

Vanha pakastin voi olla energiasyöppö – tarkkaile erityisesti jään muodostumista

Pakastin on aina päällä, joten vanha, tehoton tai huonosti toimiva pakastin voi olla kodin suurimpia energiasyöppöjä. Pakastimienlaskennalliset vuosikulutukset ovat laskeneet viimeisten 5–10 vuoden aikana esimerkiksi jääkaappipakastimissa parhaimmillaan 250 kilowattituntia, mikä voi tarkoittaa vuodessa lähes 40 euron säästöä sähkölaskussa.

”No frost- tai frost free -pakastimet säästävät vielä näitä laskennallisia arvoja enemmän energiaa, sillä niihin ei välttämättä kerry lainkaan jäätä, joka huonontaa pakastimen toimintaa merkittävästi”, Viitanen kertoo.

Jään muodostuminen on tärkein asia, jota pakastamisessa kannattaa tarkkailla.

”Jos johonkin kohtaan pakastimeen muodostuu selkeästi enemmän jäätä, niin luultavasti tiiviste vuotaa siinä kohdassa. Jos pakastin on muuten kunnossa ja palvelee pakastajan tarpeita, kannattaa vaihtaa pelkkä tiiviste. Tiiviste ei paljoa maksa, ja useimmissa malleissa sen pystyy vaihtamaan itsekin helposti.”

• Maatalous, maanviljely, kalastus

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinelektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on 38 myymälää ympäri Suomea aina Tammisaaresta Rovaniemelle. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 000 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa.

Tavoitteemme on tarjota asiakkaillemme edullisimmat hinnat ja asiantuntevaa palvelua kautta maan. Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen.