Pölyttyykö nurkissasi elektroniikkaromua? Näin pääset vanhoista laitteista eroon oikeaoppisesti

Miten kierrättää kaappien perukoilla ja varastoissa lojuva elektroniikkaromu? Lue vinkit vanhojen sähkö- ja elektroniikkalaitteiden kierrätykseen! Kierrätys kannattaa, sillä sähkö- ja elektroniikkaromun sisältämät materiaalit voidaan hyödyntää jopa yli 95-prosenttisesti uudelleen.

Loppuvuosi on otollista aikaa käydä läpi laatikostojen ja varastojen vanhoja kätköjä ja viedä turhat tavarat kierrätykseen. Vanhojen vaatteiden myyminen kirpparilla sujuu käden käänteessä, mutta elektroniikkaromun kohdalla menee monella suomalaisella yhä sormi suuhun.

- Moni ei tiedä, että kaupat kyllä ottavat ilmaiseksi vastaan vanhoja sähkö- ja elektroniikkalaitteita, vaikka kierrättäjä ei olisikaan aikeissa ostaa uutta tilalle. Esimerkiksi kaikkiin Gigantti-myymälöihin voi tuoda kierrätettävät laitteet ilmaiseksi. Meille voi toimittaa kaikkea kännyköistä pesukoneisiin, vinkkaa Gigantin kierrätystoiminnoista vastaava logistiikkapäällikkö Petri Saarinen.

Vuosittain Gigantin kautta kierrätetään noin 7 600 tonnia, eli 7 600 000 kiloa elektroniikkajätettä. Eniten kierrätykseen tuodaan suuria kodinkoneita eli liesiä, pesukoneita ja jääkaappeja.

- Puhelimet jäävät usein kaappeihin pyörimään, niitä suomalaiset voisivat kierrättää ahkerammin. Ehkä vanhoilla puhelimilla on tunne- tai nostalgia-arvoa eikä niistä sen takia haluat luopua, Saarinen pohtii.

Vanhat laitteet ovat tehokkaasti hyödynnettävissä

Vanhoja kodinkoneita ja kodinelektroniikkaa lojuu hyödyttöminä varastoissa ja kaappien perällä, vaikka niiden materiaalit ovat lähes kokonaan hyödynnettävissä uudelleen. Esimerkiksi kannettavan tietokoneen sisältämä alumiini voidaan hyödyntää kierrätyksessä jopa yli 95-prosenttisesti.

- Elektroniikkalaitteiden kierrätys on hyvä teko. Ikivanhasta kännykästä tai hajonneesta pakastimesta ei ole omistajalleen iloa, mutta oikein käsiteltyinä ne saadaan takaisin kiertoon, eikä materiaalien tuotantoon käytetty energia mene hukkaan, kannustaa tuotepäällikkö Tatu Karlström kierrätysyritys Kuusakoskesta, joka on Gigantin kierrätysyhteistyökumppani.

Monia suomalaisia mietityttää muistia sisältävien laitteiden, kuten puhelinten, digikameroiden, tablettien ja tietokoneiden kierrättämisen turvallisuus. Voivatko omat tiedot päätyä vääriin käsiin?

- Tietoja sisältävien laitteiden kohdalla muisti on tärkeää tuhota asianmukaisesti. Siksi esimerkiksi meillä Gigantissa tällaiset laitteet voi tuoda lukollisiin tietoturva-astioihin. Kierrätyskumppanimme Kuusakoski tyhjentää astiat säännöllisesti ja tuhoaa kovalevyt ja muistit joko digitaalisesti ylikirjaamalla tai mekaanisesti murskaamalla, kertoo Gigantin Petri Saarinen.

Giganttiin kierrätykseen tuodut vanhat kodinkoneet ja -elektroniikka jatkojalostetaan Kuusakosken toimipisteissä muun muassa Vantaalla, Heinolassa, Lapualla ja Espoossa.

Kuinka kierrättää kaapeista löytyvä elektroniikkaromu?

1. Älä laita sähkö- tai elektroniikkaromua sekajätteeseen. Sekajätteet hävitetään usein polttamalla, ja monista laitteista voi silloin liueta tai päätyä luontoon haitallisia aineita. Esimerkiksi akut ja paristot on turvallisuussyistä tärkeää toimittaa aina asianmukaiseen kierrätyspisteeseen.
  2. Selvitä, minne voit tuoda kierrätettäväksi tarkoitetut laitteet. Monet kaupat ottavat vanhoja sähkö- tai elektroniikkalaitteita vastaan veloituksetta. Voit jättää käytetyt elektroniikkatuotteesi esimerkiksi mihin tahansa Gigantin myymälän kierrätyspisteeseen riippumatta siitä, mistä olet tuotteen ostanut.
  3. Toimita laitteet kierrätykseen sellaisenaan ilman oheismateriaaleja. Jätä tuotepakkaukset ja ohjekirjat pois. Toimita esimerkiksi pölynimuri kierrätykseen ilman pölypusseja, mikroaaltouunit ja kahvinkeittimet ilman lasipannuja, -lautasia tai kupuja ja tulostimet ilman muste- tai värikasetteja.

• kierrätys
  • ser-jäte
  • vinkit

Gigantilla on Suomessa 41 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.