Tutkimus: joka toinen suomalainen kertoo saaneensa huijausviestejä

Joka toinen suomalainen kertoo saaneensa huijausviestejä sähköpostitse tai tekstiviestitse taholta, joka on väittänyt edustavansa tunnettua kauppaketjua, pankkia tai muuta toimijaa, selviää Gigantin teettämästä kyselytutkimuksesta. Gigantti kokosi vinkit huijausviestien tunnistamiseksi.

Gigantin YouGov:lla teettämässä tutkimuksessa 50 prosenttia vastaajista kertoi vastaanottaneensa huijausviestejä sähköpostitse tai tekstiviestitse tunnettujen kauppaketjujen tai pankkien nimissä.

- Gigantin nimissä lähetettyjä viestejä on ollut liikkeellä useita erilaisia. Viesteissä on pyydetty muun muassa lunastamaan Gigantin lahjakortti tai Samsungin 55 tuuman televisio eurolla. Viesteissä käytetään väärin Gigantin logoa ja visuaalista ilmettä. Valitettavasti huijausviestien tekijät ovat entistä taitavampia ja huijausviestin tunnistaminen saattaa joissain tapauksissa vaatia erityisen kriittistä silmää, Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela sanoo.

Huijausviesteillä kalastellaan tietoja

Gigantin nimissä on tänä vuonna lähetetty useita huijausviestejä. Huijausviestejä on lähetetty sekä sähköpostitse että ponnahdusikkunamainoksina. Viesteissä on pyydetty muun muassa tekemään tuotearvostelu, vastaamaan kyselyihin, osallistumaan kilpailuihin tai ilmoitettu kilpailun voitosta.

- Suurin osa meihin huijausviestien tiimoilta yhteyttä ottaneista ihmisistä on ollut hyvin valveutuneita ja he ovat halunneet vahvistuksen epäilylleen siitä, että ovat saaneet Gigantin nimissä lähetetyn huijausviestin. Valitettavasti on myös niitä, jotka ovat esimerkiksi antaneet luottokorttitietonsa näiden viestien kautta. Olemme ohjeistaneet heitä olemaan välittömästi yhteydessä pankkiin, Korpela kertoo.

Gigantin nimissä huijausviestejä on ollut liikkeellä tänä vuonna tammikuusta alkaen.

- Alkuvuodesta saimme runsaasti yhteydenottoja huijausviesteihin liittyen. Nyt heinäkuussa viestejä on tullut uusia ja näiden lisäksi muun muassa Facebook-sivuja, joissa ihmisiä houkutellaan osallistumaan tekaistuihin kilpailuihin, Korpela kertoo.

Huijausviesteissä on tyypillisesti kyse tilausansasta tai tietojenkalastelusta.

- Mikäli epäilee saaneensa huijausviestin, ei kannata klikkailla linkkejä auki tai vastata. Luottokorttitietoja ei missään nimessä pidä antaa. Gigantin virallinen Facebook-sivu on merkitty sinisellä vahvistettu sivu -logolla, Korpela ohjeistaa.

Näin tunnistat huijausviestin

• Viesti tulee oudosta sähköpostiosoitteesta. Osoitteissa on usein epäilyttäviä kirjain- ja numeroyhdistelmiä.
  • Viestissä pyydetään pientä maksua ennen palkinnon lunastamista.
  • Kirjoitusvirheet. Usein huijaukset tehdään vajavaisella tai puutteellisella suomen kielellä, jolloin kielioppivirheet pistävät helposti silmään. Viesteissä saattaa olla myös ruotsin- tai englanninkielisiä sanoja.
  • Viesti ohjaa epäilyttäviin url-osoitteisiin. Tarkista epäilyttävän viestin sisältämä linkki ennen sen avaamista. Älä klikkaa linkkiä vaan vie sen sijaan hiiren osoitin linkin päälle. Jos esiin nousevassa pikkuikkunassa on erinäköinen osoite kuin itse linkissä, kyseessä on mahdollisesti huijaus.
  • Käyttäjältä vaaditaan toimenpiteitä esimerkiksi viestiin liitetyn linkin kautta. Yleensä viestissä pyydetään klikkaamaan linkkiä, jonka kautta saat lunastettua huijaussähköpostin sisältämän tarjouksen, kilpailuvoiton tai vastaavan.
  • Henkilökohtaisten tietojen kalastelu. Tietojen kalastelulla pyritään varastamaan luottamuksellisia tietoja kuten luottokorttinumeroita, salasanoja tai tilitietoja.

Kyselytutkimus

YouGovin Gigantille tekemä kysely toteutettiin kesäkuussa 2016 ja siihen vastasi 1007 suomalaista.

Oletko joskus saanut väärennetyn sähköpostin tai tekstiviestin taholta, joka on väittänyt edustavansa tunnettua pankkia, kauppaketjua tai muuta, mutta ei ole sitä oikeasti ollut?

• Kyllä 50 %
  • En 39 %
  • En osaa sanoa 10 %

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinkoneiden ja -elektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on 38 myymälää ympäri Suomea aina Tammisaaresta Rovaniemelle. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 000 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa.

Tavoitteemme on tarjota asiakkaillemme edullisimmat hinnat ja asiantuntevaa palvelua kautta maan. Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen.