Oluttynnyreiden laatuun parannusta Henkelin prosessin avulla.

Lehdistötiedote   •   Huhti 01, 2019 10:25 EEST

Entinoxin uudessa oluttynnyreiden tuotantolaitoksessa Zaragozassa Espanjassa voidaan valmistaa 450 000 tynnyriä vuodessa. Yhteen tynnyriin kuluu 2 neliömetriä austeniittista ruostumatonta terästä.

Düsseldorf, Saksa – Johtava espanjalainen oluttynnyreiden valmistaja Envases Técnicos Zaragoza S.L. (Entinox) on Henkelin avulla ottanut käyttöönsä innovatiivisen ruostumattoman teräksen peittaus- ja passivointilinjaston, jossa hyödynnetään typpihapotonta Bonderite-käsittelyä. Etuna on muun muassa erinomainen korroosionkestävyys, parempi työturvallisuus- ja ympäristötehokkuus sekä upotuspeittausaineen pidempi käyttöikä verrattuna perinteisiin happojen yhdistelmiin perustuviin peittausjärjestelmiin.

Ruostumattoman teräksen peittauksessa haaste on kaikkien kertymien, rautakontaminaation ja hitsausoksidien poistaminen teräksen pinnalta niin, että passivointi onnistuu ja lopputulos on tasainen, puhdas ja hyvännäköinen. Elintarviketeollisuudessa yleensä ja etenkin tietyissä tuotteissa, kuten oluttynnyreissä, teräksen pintaan ei saa jäädä laisinkaan jäämiä peittauksesta. Lisäksi valmistajien on noudatettava entistä tiukempia työterveys-, turvallisuus- ja ympäristömääräyksiä koskien mahdollisesti haitallisten aineiden päästöjä, kuten typpioksidin pääsyä ilmaan ja nitraattien pääsyä veteen.

”Huippumodernissa tuotantolaitoksessamme Zaragozassa päätettiin ottaa käyttöön Henkelin Bonderite C-CP 1300 -käsittely peittaus- ja passivointiprosessiin sen erinomaisen tehokkuuden ja kestävyyden vuoksi,” Entinoxin toimitusjohtaja José Enrique Gerona kertoo. ”Lisäksi Henkelin asiantuntijat auttoivat järjestelmän käyttöönotossa ja prosessin optimoinnissa.”

Bonderite C-CP 1300 on uusin tulokas Henkelin typpihapottomien puhdistusteknologioiden sarjassa, joka sai alkunsa joitakin vuosia sitten. Toisin kuin perinteiset erilaisia happoja sisältävät peittausaineet, joita käytetään yhä laajalti, Bonderite ei sisällä lainkaan typpihappoa (HNO3). Sen peittaus- ja passivointitulokset ovat silti erinomaiset. Se ei myöskään sisällä sitrusyhdisteitä, mikä on helpotus oluen valmistajille, sillä heistä monet ovat huolissaan tynnyreiden aiheuttamista makumuutoksista.

”Bonderite C-CP 1300 -prosessi kehitettiin nimenomaan siksi, että voitaisiin välttää perinteisten peittausaineiden sisältämän typpihapon aiheuttamat riskit,” Henkelin puhdistustuotteiden liiketoiminnan kehitysjohtaja Ronald Elemans selittää. ”Tällaisten järjestelmien aiheuttamat typpioksidipäästöt voivat merkitä suuria puhdistuskustannuksia, eikä nitraatteja saada mitenkään järkevästi poistettua jätevedestä. Se tarkoittaa sitä, että peittausprosessia on vaikea tehostaa ilman suuria investointeja typpioksidin ja nitraatti-ionien poistojärjestelmiin.”

Bonderite C-CP 1300 -ainetta voidaan käyttää ruiskutus- ja upotuslinjastoilla. Se sopii lähes kaikille ruostumattomille teräslaaduille, mukaan lukien austeniittinen teräs, ferriitti, martensiitti, duplex-teräs ja paljon kromia sisältävät AISI/SAE 4XX -teräslaadut. Järjestelmä sisältää aloituspakkauksen upotusaltaaseen (ST), kaksi ainesosaa (R ja Z) liuoksen happamuuden sekä peittausaineen hapettumis- ja passivointikyvyn ylläpitämiseen, sekä valinnaisen aktivaattorin (TO) vaikeasti peitattaville materiaaleille tai kohteille, joiden kontaktiaika on rajallinen.

Entinoxin oluttynnyrit valmistetaan yleensä 1.4307 (AISI 304L) -luokan ruostumattomasta teräksestä, joka on yksi eniten käytetyistä austeniittisista kromi-nikkeli-terässeoksista. Taivutuksen, muotoilun ja hitsauksen jälkeen kussakin tynnyrissä on kaksi neliömetriä terästä. Ennen peittausta tynnyrit puhdistetaan ja niistä poistetaan rasva ruiskupesurissa Bonderite C-AK -tuotteella. Sen jälkeen käytetään Bonderite C-CP 1300 R & Z -sekoitusta ruiskuttamalla. Uudessa tuotantolaitoksessa Zaragozassa voidaan valmistaa jopa 450 000 tynnyriä vuodessa. Valikoimissa ovat vakiokoot, eli 20 ja 50 litraa sekä 7,75 ja 15,5 gallonaa (USA), mutta tynnyreitä voidaan valmistaa myös halutuilla mitoilla.

”Henkelin peittausprosessiin tuoma laatu ja tehokkuus ovat vailla vertaansa,” Entinoxin tekninen johtaja Angel Roche toteaa. ”Prosessin tuottama korroosionkestävyys on samaa luokkaa kuin typpihappoa sisältäviä tuotteita käytettäessä, mutta Bonderite C-CP 1300 takaa huomattavasti pidemmän käyttöiän upotuspeittausliuokselle. Lisäksi typpihappoa sisältämätön tuote on parempi ympäristölle eikä riskiä typpipäästöjen pääsystä tuotantoalueelle ole. Tuote ei sisällä myöskään kuudenarvoista kromia, joten jätevedet voidaan käsitellä omassa käsittelylaitoksessamme.”

Panimoalan ohella Bonderite C-CP 1300 tarjoaa lukuisia etuja kustannusten ja ympäristön kannalta myös monille muille markkinoille, joilla ruostumatonta terästä käsitellään. Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi lämmönvaihtimissa, kemian prosessivälineissä, ruostumattomasta teräksestä valmistetuissa laitteissa ja koneissa elintarvikealalla sekä lääketeollisuudessa ja puolijohteiden alalla.

Bonderite on rekisteröity tavaramerkki, jonka omistaa Henkel ja/tai sen tytäryhtiöt Saksassa tai muualla.