Heurekassa jo yli 300 000 kävijää tänä vuonna

Tiedekeskus Heurekassa on vieraillut tänä vuonna jo yli 300 000 kävijää. Parhaillaan esillä olevat isot vaihtuvat näyttelyt, Jättimäiset dinosaurukset ja Aivot narikasta!, sekä muut Heurekan monipuoliset sisällöt ovat kiinnostaneet sekä lapsi- että aikuisyleisöä ennätysmäisesti.

Heurekan 30-vuotisjuhlavuoden kunniaksi 2.2.2019 avattu dinosaurusnäyttely sai heti avaamisen jälkeen huippusuosion. Avajaiskuukautena kävijöitä oli yli 61 000. Se oli Heurekan historian vilkkain helmikuu ja kaikkien aikojen neljänneksi vilkkain kuukausi. Tuo kuukausikohtainen kävijäluku on ylitetty aiemmin ainoastaan Heurekan avajaisvuonna 1989.

Myös koko kesä oli Heurekassa vilkas ja kuluvan vuoden kävijämäärä ylitti jo elokuun puolessa välissä 300 000 rajan, joten Heurekan juhlavuodesta on odotettavissa kokonaisuudessaan menestyksekäs. Heurekan vuosittainen kävijämäärä on keskimäärin noin 280 000, joka tulee tänä vuonna ylittymään kirkkaasti.

Jättimäiset dinosaurukset -näyttelyssä on esillä kaikkein kookkaimpia maapallolla eläneitä dinosauruksia. Näyttelyssä on liikkuvia dinosaurusrobotteja elinympäristössään sekä aitoja dinosaurusfossiileita ja fossiililöytöjen perusteella rakennettuja luurankoja. Näyttelyssä kerrotaan, miksi dinosaurukset kehittyivät niin isoiksi ja miten paleontologit työskentelevät sekä tutustutaan dinosaurusten evoluutioon. Heureka on tuottanut Jättimäiset dinosaurukset -näyttelyn yhteistyössä yhdysvaltalaisen Exhibits Rexin kanssa. Yhtiön perustaja Don Lessem on dinosaurustiedon dinosaurus: hänen kunniakseen on nimetty argentiinalainen Lessemsaurus. Don Lessem oli myös Jurassic Park -elokuvan dinosaurusasiantuntija.

Lokakuussa 2018 avattu aivoterveysaiheinen Aivot narikasta! -näyttely on ollut dinosaurusten rinnalla yleisön suosikki. Näyttelyssä tehdään yhdessä hyvää aivoille ja sieltä saa vinkkejä, miten pitää huolta aivoistaan ja edistää omaa aivoterveyttään. Näyttely koostuu erilaisista aivoja haastavista peleistä ja tehtävistä, joita ratkotaan yhdessä 2–5 hengen ryhmissä. Ryhmä ottaa näyttelyyn mennessään narikasta mukaan kannettavat aivot, jotka toimivat avaimena näyttelykohteisiin ja muuttuvat näyttelykäynnin kuluessa. Tästä juontuu myös näyttelyn nimi. Näyttely on tuotettu yhteistyössä Aivoliiton Korvaamaton kovalevy -hankkeen kanssa.

Jättimäiset dinosaurukset -näyttely on Heurekassa esillä 15.3.2020 asti ja Aivot narikasta! -näyttelyyn pääsee tutustumaan vielä ensi vuoden syksyyn 20.9.2020 asti. Näiden lisäksi samalla pääsylipulla voi tutustua myös kaikkiin muihin Heurekan näyttelyihin, kuten Heureka-klassikoihin ja päänäyttelyalueen pienempiin näyttelyihin: Kolikon tie, Älykäs kaupunki, Suolistossa suhisee ja Sähkölä. Lippuhintaan kuuluvat myös kaikki ohjelmiston planetaarioelokuvat, luovan ongelmanratkaisun alue Ideaverstas sekä erilaiset päivittäin tarjolla olevat tiedeohjelmat laboratorioissa ja tiedeteatterissa – unohtamatta ikisuosikkia rottakoripalloa.

Heureka on avoinna arkisin ma-ke ja pe klo 10-17, torstaisin klo 10-20, ja viikonloppuisin klo 10-18. Liput maksavat aikuisilta 22 €ja lapsilta (6-15 v) 15 €. Alle 6-vuotiaat pääsevät aikuisen mukana maksutta.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Tapio Koivu, puh. 050 516 0664, tapio.koivu@heureka.fi