Tyttöjen päivänä 11.10. Heurekassa innostetaan tyttöjä tekniikan ja teknologian pariin

Kansainvälisenä Tyttöjen päivänä 11.10.2019 pääkaupunkiseudun soroptimistit järjestävät tiedekeskus Heurekassa tapahtuman, jossa kannustetaan yläasteikäisiä tyttöjä luonnontieteellisten ja matemaattisten aineiden opiskeluun ja ammatteihin. Tapahtumassa on useita tieteeseen ja teknologiaan liittyviä toiminnallisia työpajoja ja esittelypisteitä sekä puheenvuoroja. Työpajoissa tutustutaan muun muassa robottijalkapalloon, ksylitolin valmistukseen ja poliisin tutkimustyöhön.

“Yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa järjestämässämme tapahtumassa tytöt saavat tutustua tekniikan ammatteihin sekä esimerkkien että käytännön kokeilujen avulla. Koulut kiinnostuivat tapahtumasta niin paljon, että osallistujamäärä tuli täyteen muutamassa päivässä. Paikalle on tulossa noin 800 oppilasta opettajineen”, kertoo tapahtumaa koordinoinut Tiina Nevalainen pääkaupunkiseudun soroptimisteista.

”Teknologia-aloille tarvitaan lisää naisia. Alat kaipaavat työvoimaa, mutta ennen kaikkea kyse on siitä, että tekniikka-ammateissa tarvitaan erilaisia ajattelutapoja eikä puolen yhteiskunnan lahjakkuuksia ole varaa jättää hyödyntämättä. Naisia tarvitaan teknologia-aloilla myös naisten itsensä takia. Tekniikka vaikuttaa yhä enemmän yhteiskuntaamme eikä yksin miesten vastuulle voi jättää sitä, että uusi teknologia vastaa myös naisten tarpeisiin ja näkemykseen toivottavasta yhteiskunnasta”, Nevalainen toteaa.

Soroptimist International on maailmanlaajuinen eri ammatteja, kulttuureja ja maita edustavien naisten vapaaehtoisjärjestö. Soroptimistit puolustavat ihmisoikeuksia, rauhaa ja demokraattista päätöksentekoa. He edistävät erityisesti naisten ja tyttöjen asemaa ja tasa-arvoa kouluttamalla ja rohkaisemalla heitä uusiin tehtäviin.

Tyttöjen päivä -viikolla on tapahtumia muuallakin: Aalto-yliopiston, LUT-yliopiston ja Tampereen yliopiston Shaking up Tech -tapahtuma kokoaa lukioikäiset ja Women in Tech -tapahtuma tekniikan alan ammatissa jo toimivat naiset innostamaan tyttöjä ja naisia opiskeluun ja työntekoon teknisillä ja matemaattisia taitoja vaativilla aloilla. LUT-yliopiston tutkijatohtori Johanna Naukkarinen korostaa, että naisten saaminen teknologian suunnitteluun on tärkeää, jos tuotteiden ja palveluiden ominaisuuksia halutaan monipuolistaa.

Heurekan Tyttöjen päivän tapahtuma on tarkoitettu ennakkoon ilmoittautuneille kouluille. Heurekan muut kävijät ovat tervetulleita tutustumaan näyttelylipun hinnalla tapahtumassa mukana oleviin esittelypisteisiin, avoimiin työpajoihin sekä tekoälyrekkaan. Heureka on tapahtuman aikana normaalisti avoinna.

Tapahtuman sponsoreina ja yhteistyökumppaneina ovat Aalto-yliopisto, Danfoss Oy, Digital Living International Ltd, Fazer, Finnair Oyj, HAMK, Hanken Svenska Handelshögskolan,HSY, Ilmatieteen laitos, Vantaan kaupunki, Vantaan kulttuuritoimi,, Mehiläinen, Metsä Group, Omnia, Rikoslaboratorio, Tiedekeskus Heureka, Trimble, Tullilaboratorio ja Wärtsilä Oy.

Lisätietoja soroptimistit:
Tapahtuman pääkoordinaattori Tiina Nevalainen, 040 8249 888, nevalainen2014@gmail.com
Viestintävastaava Leena Miettinen, 040 5627 302, leenamariamiettinen@gmail.com
Soroptimist International Finland: www.soroptimistit.fi

Lisätietoja tapahtumasta Heurekassa ja tapahtuman ohjelma:
Tyttöjen päivän Facebook-tapahtuma www.facebook.com/events/278466819761539/
Heurekan nettisivuilla tapahtuman ohjelma www.heureka.fi/tapahtumat

Tiedekeskus Heureka Vantaan Tikkurilassa on monipuolinen elämyskokonaisuus, joka tarjoaa vuorovaikutteisia näyttelyitä, planetaarioelokuvia sekä tiedeohjelmia ja tapahtumia ympäri vuoden. Heureka jakaa oivaltamisen ilon keskimäärin 300 000 kävijän kanssa vuosittain ja kuuluu Suomen suosituimpiin vapaa-ajankeskuksiin.