Johda itseäsi

Blogikirjoitus   •   Helmi 28, 2013 13:14 EET

Miettiessäni tänään tiistaina 26.2., mitä kirjoittaisin blogiini Helsingin Sanomat tuli avukseni. Tai tarkemmin Sami Sillanpää mainiolla kirjoituksellaan: ”Jokainen on itse vastuussa onnellisuudestaan

Sillanpää kirjoittaa jutussaan kunkin omasta onnellisuudesta. Toimiiko oma vastuu myös töissä?

Olemme töissä usein kuin isoja lapsia. Surkuttelemme sitä, kuinka meidän firmassamme ei mikään uusi koskaan onnistu. Tai miten pomo runttaa hyvät asiat. Tai vähintäänkin ankeat kollegat pilaavat kaiken.

Etsimme syitä muualta. Firmasta. Pomosta. Kollegoista. Päiväkodista.

Tutkiessamme suomalaisia työyhteisöjä 68% vastanneista kertoi kokevansa kiireen tunnetta usein työssään. 72% kertoi, etteivät suunnittele viikkojansa tai päiviänsä huolellisesti etukäteen. Valitamme kiirettä. Se on systeemin syy. Kuitenkaan emme tee edes yksinkertaisia asioita tilanteen muuttamiseksi.

Leo Tolstoi sanoi, että kaikki haluavat muuttaa maailman, mutta kukaan ei halua muuttaa itseään.

Itsensä johtamisessa on samaa, mistä Sami Sillanpää kirjoittaa.

Suhtautumiseni asioihin on oma valintani. Otanko roolin, että en voi asialle mitään (koska meidän firmassa ei koskaan…)? Vai otanko asenteen, että omilla teoillani voi vaikuttaa asioiden tilaan?

Voinko saada enemmän aikaan kaaoksen keskellä? Yritetään.

Itseni johtaminen on ollut minulle vaikea termi pitkään. On tuntunut ahdistavalta, että joutuisin suunnittelemaan tekemiseni tarkkaan. Haluan, että päivissäni on tilaa impulsiivisuudelle ja sattumanvaraisille tapahtumille (vaikka olenkin diplomi-insinööri).

Asiasta kinaaminen kollegani Sakun kanssa avasi silmäni. Jos suunnittelen päiviäni edes hieman paremmin, sekä kalenterissani että mielessäni on paremmin tilaa olla impulsiivinen.

Suunnittelemalla impulsiiviseksi. Hienoa.

Miten sitten minun tulisi toimia?

Kaksi pientä ja käytännöllistä tapaa.

Ensimmäinen tapa: 5 minuutin nopea suunnittelu päivän aluksi ja yhteenveto lopuksi. Makes all the difference. Päiväni rytmittyy paremmin ja päivän lopussa huomaan, mitä olen saanut aikaan.

Toinen tapa: 4-3-2-1. Ihminen kykenee tekemään laadukasta ajattelutyötä vain neljä tuntia päivässä. On tärkeää, että varjelen näitä neljää hyvää tuntia. Pidän huolta, että kiirelliseltä tuntuva silpe ei vie kaikkea aikaani.

Luon itselleni kolme tavoitetta kullekin viikolle. Aikaansaavaa tavoitetta. Sellaista, että jotain konkreettista syntyy.

Tyhjennän mieleni häiritsevistä tehtävistä kahden askeleen tekniikalla: heti muistilistalle, sitten päivän tyhjinä hetkinä listaa tyhjäksi.

Päivän alun suunnitteluhetkessä valitsen yhden asian, joka on sen päivän tärkein. Nopeasti huomaan, että suhtaudun sen asian tekemiseen eri tavalla.

”If you think you can do a thing or think you can’t do a thing, you’re right.”
- Henry Ford

Pekka Pohjakallio