Mobiilin asiakaskokeman tila ja tulevaisuus Pohjoismaissa kaupan alalla

Blogikirjoitus   •   Touko 20, 2014 10:15 EEST

Nordic Smarter Commerce Group on toteuttanut Pohjoismaissa mielenkiintoisen Nordic Mobile Customer Experience Survey -tutkimuksen. Tutkimuksessa on haastateltu 150 Pohjoismaista kaupan alan B2B ja B2C toimijaa, joiden liikevaihto oli yli 20 miljoonaa.

Alan toimijat Suomessa tuntuvat olevan tutkimuksen mukaan jäljessä kilpakumppaneitaan muissa Pohjoismaissa. Esimerkiksi Tanskassa jo 32% yrityksistä on integroinut mobiilikanavan kiinteästi asiakaskokemaansa, kun Suomessa vastaava luku on 15%. Tanskassa 55% asiakkaista on jo vuorovaikutuksessa yritysten kanssa mobiilisti. Suomessa “vuorovaikutus” on lähinnä tuotetietojen etsintää.

Pelkillä tuotetietojen etsimisellä ei valitettavasti kassakone kauheasti kilise. Tanskassa ja Ruotsissa alkaa jo kilistä – esimerkiksi 63% tanskalaisista yrityksistä näkee mobiilin ostamisen erittäin tärkeänä osana liiketoimintaansa. Onneksi Suomessa tämän tärkeys on kuitenkin kasvamassa.

Osasyy kassakoneen kilinän puutteeseen mahdollisesti selittyy suomalaisten yritysten mobiilioptimoitujen sivujen määrässä. Suomessa mobiilioptimoituja sivuja tutkimuksessa mukana olleista oli 65%:lla yrityksistä, kun esimerkiksi Tanskassa vastaava luku oli 84%. Mielenkiintoisimmat ja suurimmat erot tutkimuksessa mielestäni löytyivät mobiilioptimoinnin tavoissa. Suomen suhdeluku responsiivisen webin ja mobiilisovellusten välillä oli suhteellisen maltillinen verrattuna Tanskaan, jossa responsiivinen web jyrää.

Mobiili-mobileexperienceoptimization

Responsiivinen web saattaa olla monessa mielessä hyvä ensimmäinen lähtökohta, mutta itse näen sen mahdollisuudet tarjota ylivertaista asiakaskokemaa rajalliseksi. Kun asiakkaat alkavat vaatia esimerkiksi sisätiloissa tapahtuvaa navigointia, lisätyn todellisuuden kyvykkyyksiä ostokokemaansa, lähimaksamista, kontekstuaalisia ja personoituja push-viestejä, on nämä huomattavasti helpompi (/ainoastaan mahdollisia) toteuttaa mobiilisovelluksessa. Näiden lähestymisien ei tietenkään tarvitse olla toisiaan poissulkevia. Markkinoilta löytyy järkeviä vaihtoehtoja, joilla voidaan toteuttaa mobiili web samassa yhteydessä mobiilisovelluksen kanssa.

Loppusanoiksi tarjoan positiivisen tai negatiivisen loppukaneetin…Voitte valita omanne mielialanne mukaan.

Positiivinen: Onneksi suomalainen kauppa ei ole täysin jämähtänyt, vaan kehitystä tapahtuu. Vuoden 2014 aikana jopa 46% vastaajista aikoo lisätä mobiilia toimintaa asiakkaiden suuntaan. Suurista kaupan toimijoista kaikki ovat julkisuudessa kertoneet halusta kehittää aluetta. Tämä onkin tärkeä tekijä varsinkin perinteisille kivijalkakaupoille. IBM on esittänyt ennusteita, joiden mukaan hyvällä ostokokemalla saadaan se ovipumppu jälleen laulamaan. Hieno juttu, jään innolla odottamaan!

Negatiivinen: Tutkimus päättyy yritysten aikomuksiin investoida mobiiliin toimintaan asiakkaiden suuntaan vuoden 2014 aikana. Tulokset ovat Suomen kaupan kilpailukyvyn kannalta erittäin huolestuttavia. Vain 46% Suomalaisista yrityksistä aikoo kehittää aluetta Ruotsin ja Tanskan heittäessä tiskiin 73% ja 77% kaltaisia lukuja. Ruotsalaisista vain 13% kaupan toimijoista on varmoja, etteivät ne aio tehdä mitään asialle vuoden 2014 aikana, kun Suomessa jopa 39% toimijoista aikoo olla tekemättä mitään. Suomalaiset – mobiilikansa. Niin, se kaikki on katoavaista.

Tutustu tähän ja muihin kirjoittajan kirjoituksiin Mobiilia liiketoimintaa ja teknologiaa –blogissa

Tommi Ristola

Channel Manager, IBM