Tärkeät kuvat turvaan

Uutinen   •   Helmi 24, 2016 11:01 EET

Rikkoutuneen kovalevyn mukana voivat kadota niin vuosien muistot kuin työkin. Vaikka tiedostot on usein mahdollista pelastaa, kannattaa mieluummin ennaltaehkäistä niiden tuhoutuminen.

Kun Anna Forsten eräänä päivänä kytki ulkoisen kovalevynsä kiinni tietokoneeseen, yhdistäminen ei onnistunutkaan. Sen sijaan kovalevystä nousi palaneen käry. Rikkoutunut kovalevy vei mukanaan kaikki valokuvat useiden vuosien matkoilta ja ulkomailla asumisen ajalta. Siellä oli myös skannattuna lapsuuskuvia, joita ei enää ollut paperilla. Samoin kaikki hänen opinnäytetyöhönsä liittyvät tiedostot. Kuvia ja muita tiedostoja ei ollut tallessa missään muualla.

”Minulla ei ollut tuhoutuneita tiedostoja edes tietokoneella, koska olin ajatellut, että ulkoinen kovalevy on se turvallinen säilytyspaikka.”

Forsten kääntyi ammattilaisten puoleen saadakseen kuvansa talteen. Hänellä kävi todella hyvä tuuri: tiedostojen palauttamiseen erikoistunut yritys Ahlberg Data sai pelastettua kovalevyn sisällön kokonaisuudessaan.

> Lue koko artikkeli

Kommentit (0)