Näin harhautat suksivarasta hiihtolomalla

Lehdistötiedote   •   Helmi 17, 2014 08:42 EET

Etelä-Suomi käynnistää suomalaisten hiihtolomakauden tällä viikolla. Listasimme viisi vinkkiä, joiden avulla hiihtolomalainen voi välttyä suksivarkauksilta.

Suksivarkaita liikkuu yleensä joka talvi laskettelukeskusten lähistöillä. Tyypillisesti suksia varastetaan rinneravintoloiden ja kahviloiden edestä sekä lomamökkien pihoista. Myös lukitsemattomat suksiboksit ovat helppoja kohteita suksivarkaille.

Pienillä teoilla voit pienentää suksivarkauden todennäköisyyttä – ja lisätä samalla hiihtoloman onnistumisen todennäköisyyttä.

1. Lukitse sukset telineeseen kahvin ajaksi

Suksilukkoja saa urheiluvälinekaupoista ja usein myös rinnemyymälöistä. Sukset tulee kiinnittää lukolla suksitelineeseen eikä vain toisiinsa, jotta lukituksesta olisi hyötyä.

2. Harhauta eriparisuksilla

Suksien hajauttaminen on hyvä keino harhauttaa suksivarkaita. Kun menet kahville, vaihda toinen suksi kaverin kanssa ja vie eri paria olevat sukset riittävän etäälle toisistaan. Suksivarkaat etsivät yleensä helppoja kohteita ja haluavat toimia nopeasti – eriparisukset eivät siksi ole ihanteellinen kohde varkaalle.

3. Nosta sukset turvaan suksiboksista

Säilytä suksia muualla kuin suksiboksissa. Jos suksia ei ole mahdollista säilyttää loman aikana muualla, lukitse suksiboksi.

4. Sukset yöksi varastoon

Älä jätä suksia yön ajaksi mökin seinustalle, vaan nosta ne sisälle tai laita lukittuun varastoon.

5. Kirjoita suksien malli ja sarjanumero ylös

Jos suksesi varastetaan, ota yhteys vakuutusyhtiöön. Ifin kotivakuutus sisältää automaattisesti matkatavarat, joten jo perustasoinen kotivakuutus korvaa matkalla varastetut sukset. Kirjaa ylös jo ennen lomaa suksien merkki ja malli, niin saat oikeanlaisen korvauksen menetetyistä suksista.

Lisätietoja:

Suvi Saalas, korvauslakimies, If, p. 050 526 7295, suvi.saalas@if.fi

Ainomaija Pippuri, viestintäjohtaja, If, p. 050 424 4217, ainomaija.pippuri@if.fi

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.