Ifin vahinkotilastot todistavat: nuoret ovat mainettaan parempia kuljettajia

Ifin vahinkotilastojen* mukaan nuorten autoilijoiden joukossa on helmiä, vaikka nuorten kuskien ajotapaa usein kritisoidaan. Huolellisimmat nuoret kuskit löytyvät tilastojen perusteella Joensuusta, Mikkelistä, Seinäjoelta sekä Vaasasta ja useammin huolellinen nuori kuljettaja on nainen.

Huolellisille kuljettajille sattuu iästä riippumatta muita vähemmän vahinkoja liikenteessä. Erityisen suuri ero vahinkoalttiudessa on nuorilla kuljettajilla. Siinä missä osalle nuorista sattuu selvästi keskimääräistä enemmän vahinkoja, osa nuorista ajaa huolellisemmin kuin kokeneemmat kuljettajat.

Huolellisuuden lisäksi myös esimerkiksi nuoren autoilijan asuinpaikka ja ajoneuvo ennustavat vahinkoalttiutta. Ifin tilastojen mukaan pitkään ilman kolareita ajaneita nuoria kuskeja asuu suhteessa eniten Joensuussa, Mikkelissä, Seinäjoella ja Vaasassa.Sen sijaan Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa on suhteessa vähiten niitä, jotka ovat ajaneet useita vuosia ilman vahinkoja.

Nuoret kuskit ajelevat kolareitta useimmin Audilla, Kialla ja Škodalla. Suhteessa vähiten kolarittomia kuskeja löytyy puolestaan Mersulla ja Fiatilla ajavien joukosta. Naisten joukossa on miehiä enemmän niitä, joille ei ole sattunut pitkään aikaan vahinkoja liikenteessä. Vanhoilla autoilla kolareita sattuu suhteessa enemmän kuin uusilla.

– Huolelliset nuoret ovat ansainneet tunnustusta. Nuorilla kuskeilla on huono maine liikenteessä, mutta tilastojen mukaan suuri osa kuskeista on itse asiassa mainettaan parempia. Ifin Loistokuski-etuun oikeutettujen nuorten kuskien joukolle sattui viime vuonna 40 prosenttia vähemmän vahinkoja kuin muille nuorille aikuisille, joten he ovat ansainneet muita matalammat vakuutusmaksut, ajoneuvovakuutusten johtaja Mikko Pöyhönen Ifistä kertoo.

Ifin uusi liikennevakuutus palkitsee huolellisesta ajosta iästä riippumatta

If on palkinnut nuoria autoilijoita vahingottomuudesta jo kahdeksan vuoden ajan antamalla vähän kolaroiville lisäbonusta. Nyt bonusten kerryttäminen helpottuu entisestään.

Ifin uuden liikennevakuutuksen lähtöbonus on nollan sijasta 30 prosenttia, mikä vauhdittaa autoilijan matkaa korkeisiin bonuksiin. Nuoret kuljettajat saavat neljän vahingottoman vuoden jälkeen 20 prosentin lisäbonuksen, kunhan vakuutus on otettu alle 27-vuotiaana.

Jos nuori saa ensimmäisen autonsa esimerkiksi 18-vuotiaana, hän voi saavuttaa 75 prosentin bonuksen jo 26-vuotiaana eli kahdeksan vuoden autoilun jälkeen. 75 prosentin bonuksen saavuttanut saa pitää bonuksensa yhden kolarin jälkeenkin.

Uusi liikennevakuutus palkitsee vahingottomuudesta myös muita kuin nuoria kuljettajia. Ifin kaikki uudet liikennevakuutukset sisältävät vähintään 30 prosentin lähtöbonuksen, ja kun kuljettaja on myöhemmin ajanut neljä vuotta 70 prosentin bonuksella ilman vahinkoja, bonus nousee 75 prosenttiin. Tällöin bonus ei laske yhden vahingon jälkeen.

If starttaa uuden liikennevakuutuksen kampanjoinnin tänään havainnollistamalla Ifin asiakkaan aiempaa lyhyempää matkaa Loistokuskiksi Helsingin Pohjoisesplanadille parkkeeratulla puolikkaalla autolla. Puolikas auto on Espalla perjantaiaamusta 20.1.2017 lauantai-iltaan 21.1.2017 asti.

*Ifin liikennevahinkotilastot 2009 - 2015

Mikko Pöyhönen, ajoneuvovakuutusten johtaja, If, puh. 050 329 4145 mikko.poyhonen@if.fi

Ainomaija Pippuri, viestintäjohtaja, If, puh. 050 424 4217. ainomaija.pippuri@if.fi

Tarkastele tilastoista, millaisia vahinkoja Suomen teillä sattuu eniten