Lapsiperheiden liikennekäytöksessä on parantamisen varaa

Perheelliset ottavat liikenteessä selvästi muita enemmän riskejä. Esimerkiksi ylinopeus, ilman turvavöitä ajaminen ja puhelimen käyttö ilman hands freetä on lapsiperheissä selvästi yleisempää kuin muissa ryhmissä. Lähes puolet suomalaisista toivoo tiukempia rangaistuksia suojatierikkeistä.

Lapsiperheet ottavat liikenteessä muita ryhmiä enemmän riskejä, ilmenee vakuutusyhtiö Ifin teettämästä liikenneturvallisuustutkimuksesta. Pienten lasten vanhemmista seitsemän kymmenestä on ajanut viiimeisen vuoden aikana ylinopeutta, kun kaikista vastaajista ylinopeutta on ajanut 56 prosenttia. Ilman hands freetä on ajanut kolme neljästä (vrt. 55 %) ja ilman turvavyötä on ajanut joka viides (vrt. 14 %). Pikkulasten vanhemmista 54 prosenttia on syönyt ajaessaan, kun muista ryhmistä näin on toiminut joka kolmas.

Kuusi kymmenestä suomalaisesta kokee, että liikennekäyttäytyminen on Suomessa pääosin hyvää. Huonoksi käytöksen kokee lähes neljä kymmenestä. Eniten liikenteessä huolestuttaa turvavälien unohtaminen, jonka kuusi kymmenestä nimeää keskeiseksi liikennekäyttäytymistä heikentäväksi tekijäksi. Seuraavaksi useimmin risuja suomalaiset saavat uhkarohkeista ohituksista ja siitä, että autoilijat eivät anna jalankulkijoille tilaa suojatiellä.

- Autoilijoiden asenteet näkyvät myös vahinkotilastoissa. Olen tutkimukseen vastanneiden suomalaisten kanssa samaa mieltä siitä, että liikennekäyttäytymisessämme on parantamisen varaa erityisesti turvavälien osalta. Riittävä turvaväli paitsi parantaa liikenneturvallisuutta myös lisää ajomukavuutta, sanoo korvauspäällikkö Sami Salonen Ifistä.

Kyselytiedot ovat peräisin Ifin YouGov Finlandilla teettämästä liikenneturvallisuustutkimuksesta, johon vastasi 1005 suomalaista*.

Suojatierikkeistä suuremmat rangaistukset

Suomalaiset kannattavat lasten liikenneturvallisuuden lisäämiseksi nykyistä tiukempaa linjaa suojatierikkeistä rankaisemiseen. Lähes puolet kannattaa tiukempia rangaistuksia suojatien huomiotta jättämisestä ja punaisia päin ajamisesta. Yhtä moni uskoo vanhempien esimerkin sekä alikulkutunneleiden lisäävän lasten turvallisuutta liikenteessä.

Kyselyn mukaan joka viides autoilija ei pysähdy suojatien eteen, vaikka viereisellä samansuuntaisella kaistalla oleva auto olisi pysähtynyt. Tilanne on pysynyt samana vuodesta 2010 lähtien. Tieliikennelain mukaan pysähtyminen suojatien eteen on pakollista, jos viereisen kaistan auto on pysähtynyt eikä autojen väliin jää vapaata kaistaa tai suojakoroketta.

Ekaluokkalaisen tunnistaa keltaisesta lippalakista

Ensimmäisen luokan aloittavat saavat koulujen alkaessa kirkkaankeltaiset lippalakit, joiden avulla heidät on helpompi huomata liikenteessä. If jakaa lippiksiä tänä vuonna kahdeksatta kertaa. Lippisten tarkoituksena on muistuttaa autoilijoita liikenteeseen tottumattomista lapsista ja liikenneturvallisuudesta koulujen alkaessa.

*Liikenneturvallisuustutkimuksen tiedot kerättiin sähköisenä web-kyselynä toukokuussa 2012 YouGovin kuluttajapaneelissa. Kohderyhmään kuuluivat 18-74-vuotiaat suomalaiset. Sekä lähtöotos että lopullinen vastaajajoukko painotettiin väestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja kotipaikan mukaan. Kokonaistuloksissa keskimääräinen luottamusväli on +-2,8%-yksikköä suuntaansa 95%:n luottamustasolla.

Lisätiedot ja yhteydet:

Ainomaija Pippuri, viestintäjohtaja, If, p. 010 514 4217, ainomaija.pippuri@if.fi

• lasten liikenneturvallisuus
  • liikenneturvallisuus

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 300 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja turvaa - jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.