Suomalaisnuoret laiskoja käyttämään heijastimia, Ruotsissa tilanne vielä huonompi

Ainoastaan joka kolmas nuori aikuinen käyttää heijastinta säännöllisesti, ja joka toinen pukeutuu mustiin ulkovaatteisiin. Vaikka tilanteessa ei ole hurraamista, tilanne on länsinaapurissa vielä huonompi. Ruotsissa joka viides nuori käyttää heijastinta. Mustat jalankulkijat uhmaavat oman ja muiden turvallisuuden liikenteessä syksyn pimeillä keleillä.

Vuoden pimeimmän ajan lähestyessä heijastinten merkitys korostuu liikenteessä. Ifin teettämän kyselytutkimuksen mukaan heijastinten suosio on kuitenkin heikoissa kantimissa erityisesti 18–34-vuotiaiden keskuudessa*.

Nuoret aikuiset käyttävät muita harvemmin heijastimia, ja yllättävän moni ei edes omista heijastinta. Lisäksi joka toinen pukeutuu talvella pääasiassa mustiin ulkovaatteisiin, mikä ei ole omiaan edistämään jalankulkijoiden erottautumista liikenteessä.

Suomen ja Ruotsin välinen vertailu kuitenkin paljastaa, että huonomminkin voisi mennä. Suomalaisten heijastinten käyttötavat ovat nimittäin paremmalla tolalla kuin ruotsalaisilla.

Siinä missä 33 prosenttia suomalaisnuorista käyttää heijastinta pimeällä säännöllisesti, ruotsalaisnuorista heijastinta käyttää vain 19 prosenttia. Suomalaisnuorista 15 prosenttia kertoo, että ei omista yhtään heijastinta, ruotsalaisnuorista 20 prosenttia on kokonaan heijastimia vailla.

Suomalaisnuorista 52 ja ruotsalaisnuorista 56 prosenttia pukeutuu talvisin mustiin vaatteisiin.

Kolme kymmenestä siirtää vastuun muille

Nuoret ovat epävarmoja, kuka on vastuussa jalankulkijoiden erottautumisesta pimeään vuodenaikaan. Suomalaisnuorista 65 prosenttia on sitä mieltä, että jalankulkijat ovat itse vastuussa näkymisestään liikenteessä, ja 28 prosentin mielestä vastuu kuuluu viime kädessä autoilijoille tai viranomaisille. Ruotsalaisten vastaukset ovat samankaltaisia.

– Vaikka liikenneturvallisuus on yhteispeliä, jalankulkijat eivät voi lykätä vastuuta näkymisestään muille. Jokaisen jalankulkijan kannattaa huolehtia, että autoilijoilla on mahdollisuus huomata hänet liikenteessä. Toistaiseksi heijastin ei ole pelastanut ketään kotoa käsin, Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela sanoo.

If ja muotibrändi Weekday kampanjoivat paremman näkymisen puolesta heijastavien asusteiden mallistollaan. Nuorille aikuisille suunnattu mallisto koostuu neljästä laukusta sekä lippiksestä ja kaulapannasta, jotka toimivat perinteisten heijastimien tapaan. Mallistoon voi tutustua osoitteessa if.fi/weekday.

* Ifin teettämään sähköiseen kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1005 yli 18-vuotiasta suomalaista syyskuussa 2016. Lähtöotos muodostettiin suomalaisia edustavaksi iän, asuinalueen ja sukupuolen suhteen. Ifin teettämän kyselyn toteutti YouGov Finland. YouGov Sweden teki vastaavan kyselytutkimuksen Ruotsissa niin ikään syyskuussa 2016. Ruotsissa kyselyyn vastasi 1006 ruotsalaista.

Mari Huotari, viestintäpäällikkö, If, puh. 050 424 0067, mari.huotari@if.fi
Heijastinkampanjan synnyttämiä reaktioita voi seurata some-kanavissa tunnisteella #ifxweekday

• Muoti

• liikenneturvallisuus