Tuhoeläimet laajan kotivakuutuksen piiriin

If sisällyttää ensimmäisenä Suomessa tuhoeläinten torjunnan kotivakuutuksiin. Raksystems Anticimexin tarjoama palvelu sisältää neuvonnan, torjunta-aineet sekä tarvittaessa ammattilaisen tekemän tuholaisten hävityksen.

Tavanomaisimpia tuholaisia Suomessa ovat muurahaiset, sokeritoukat, luteet, turkiskuoriaiset ja rotat. Erityisesti lisääntyneen ulkomaanmatkailun myötä useiden kodin tuhohyönteisten kannat ovat viime vuosina vahvistuneet.

If Vahinkovakuutusyhtiö ryhtyy yhteistyössä Raksystems Anticimexin kanssa tarjoamaan asiakkailleen tuhoeläinten torjunta-apua osana kotivakuutuksia. Palvelu sisältää neuvontaa, tarpeeseen soveltuvat torjunta-aineet ja tarvittaessa ammattilaisen tekemän tuhoeläinten hävityksen.

Tuhoeläinpalvelu on tarjolla henkilöasiakkaille, jotka ovat vakuuttaneet rakennuksensa kattavimmalla kotivakuutuksella. Käytännössä kyse on omakotiasujista ja ympärivuotisessa käytössä olevien vapaa-ajan asuntojen omistajista.

Neuvonta ja torjunta-ainepaketit ovat palvelun piirissä oleville maksuttomia. Torjunta-aineammattilaisen käynnistä veloitetaan 50 euroa. Neuvonnasta ja torjuntakäynneistä vastaa Raksystems Anticimex.

Vinkkejä tuhoeläinten poistoon:

– Pidä keittiö ja pesutilat puhtaina ja säilö ruuat kannellisiin astioihin. Puhdista viemärien lattiakaivot ja vesilukot säännöllisesti. Korjaa kaikki reiät, raot ja halkeamat heti ne havaittuasi.

– Roska-astioiden tulee olla ehjiä, puhtaita, ja ne kannattaa tyhjentää riittävän usein, niin sisällä kuin ulkonakin. Ruoka ja muut orgaaniset jätteet ovat avoin kutsu tuholaisille.

– Jos tuhoeläimet ovat päässeet kotisi, aloita siivoamisella. Osalle hyönteisistä riittää yksinkertaisesti ruoan poistaminen, sillä ilman ravintoa tuholaiset kuolevat.

– Kylmä tai lämpö voivat olla tehokkaita torjuntatapoja. Esimerkiksi ulkomailta kotiin tullessa laukun sisältöineen voi viedä ulos pakkaseen (- 18 °C) noin viikoksi tai saunaan (60 °C) 1–2 tunniksi. Tällöin myös ”tuliaiset” kuolevat.

– Hyönteismyrkyt ovat perinteisin tapa torjua haitallisia vieraita. Tehoainevalikoimassa ratkaisevinta on torjuttava tuhoeläin ja sen biologiset elintavat.

– Jos kotikonstit eivät riitä tuholaisten karkottamiseen, käänny ammattilaisten puoleen. Viimeistään torjunta-aineammattilaisen tekemät kodin myrkytykset karkottavat kutsumattomat vieraat.

Vakuutusjohtaja Veli-Pekka Kemppinen, If, p. 010 514 1100, veli-pekka.kemppinen@if.fi
Yksikön päällikkö Aleksi Anttinen, Anticimex, p. 0207 495 708, aleksi.anttinen@racx.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 800 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.

Raksystems Anticimex on rakennus- ja kiinteistöalan sekä elintarvikehygienian palveluyritys. Olemme osa ruotsalaisen pörssiyhtiö Ratoksen omistamaa Anticimex-konsernia, joka on Pohjoismaiden suurin kuntotarkastusyhtiö. Suomessa olemme tehneet yli 50 000 kuntotarkastusta, tuhansia kuntoarvioita ja -tutkimuksia, hygieniatarkastuksia ja tuhoeläintorjuntasopimuksia. Tarjoamme asiakkaillemme palvelukokonaisuuksia, joiden avulla varmistamme terveellisen ja laadukkaan elinympäristön. Toimimme aktiivisesti alan kehitystehtävissä kiinteistöjen ja kansallisomaisuutemme edunvalvojina.