Työmatkapyöräily: Keski-ikäiset naiset loukkaantuvat fillarilla useimmin

If analysoi yli 10 000 pyöräillessä sattunutta työmatkatapaturmaa ja selvitti, keille ja miten tapaturmat sattuvat. Useimmin polkupyöräilijä kaatuu ilman, että törmää muihin. Joka neljäs fillaroidessa loukkaantunut on 4760-vuotias nainen.

Keski-ikäinen nainen kaatui polkupyörällä työmatkalla ja loukkasi polvensa. Sellainen on tyypillinen polkupyörällä sattuva vahinko. If Vahinkovakuutusyhtiö analysoi yli 10 000 työmatkalla sattunutta pyöräilytapaturmaa vuosilta 2010–2015.

Kaatuminen on yleisin tapa loukata itsensä pyöräillessä. Se on lähes seitsemän kertaa yleisempää kuin pyöräilijän kolarointi auton kanssa. Kaatumisten taustalla on kuitenkin usein väistäminen.

– Erityisesti keskusta-alueilla näkee usein, että pyöräilijä joutuu väistämään yhtäkkiä avautuvaa auton ovea tai pyöräkaistalla hortoilevia jalankulkijoita. Näissä tilanteissa nopea reaktiokyky ja pyöräilykypärä voivat olla pyöräilijän pelastus, korvausjohtaja Anssi Ranta Ifistä kertoo.

Pyöräilytapaturmien seurauksena useimmin loukkaantuvat jalat, olkapäät ja käsivarret. Erityisesti polvet ja kyynärpäät ottavat usein osumaa.

– Vaikka pyöräillessä sattuu toisinaan vahinkoja, kannattaa muistaa, että kokonaisuudessaan pyöräily on ehdottomasti hyväksi terveydelle ja hyvinvoinnille. Myös mieli virkistyy, kun aurinkoisena kesäaamuna tarttuu auton avaimien sijasta fillariin ja pyöräilee töihin.

Naisten vahingot yleistyvät iän myötä

Pyöräilytapaturmia sattuu enemmän naisille kuin miehille. Melkein kaksi kolmesta pyöräilytapaturmasta sattuu naispyöräilijälle. Naisten tapaturmat lähtevät voimakkaaseen kasvuun 40 ikävuoden jälkeen. Miesten tapaturmissa vastaavaa kasvua ei näy.

Ifin asiantuntija arvioi, että yksi syy naisten iän myötä lisääntyviin vahinkoihin on se, että naiset siirtyvät pyöräilemään työmatkat, kun lapsia ei enää tarvitse kuljettaa päiväkotiin tai kouluun.

– Tilastot eivät kuitenkaan kerro, miksi naisille sattuu enemmän pyöräilytapaturmia kuin miehille. Todennäköisesti naisten osuutta pyöräilytapaturmissa selittää se, että naiset fillaroivat töihin useammin kuin miehet, Anssi Ranta arvioi.

Kun ikää tulee lisää, lisääntyvät myös pyöräilyvahingot. Erityisen usein polkupyörällä loukkaavat itsensä 47–60-vuotiaat naiset. Heidän osuutensa kaikista polkupyörällä itsensä loukanneista aikuisista on 27 prosenttia. Miesten vastaava osuus on 12 prosenttia.

Polkupyörätapaturmat alkavat lisääntyä toukokuussa, ja kasvu huipentuu marraskuuhun, joka on pyöräilytapaturmien huippukuukausi.

Mari Huotari, viestintäpäällikkö, If, p. 050 424 0067, mari.huotari@if.fi
Pyöräilijän tietopankki