IMATRAN SEUDULLA PERUSTETAAN ENITEN YRITYKSIÄ PALVELUALOILLE

Imatran seudulla yritysten perustamistahti on hieman vilkkaampaa kuin viime vuonna, vaikka 3. kvartaalilla tahti hieman hiipui. Suurin osa perustetuista yrityksistä toimii palvelualoilla, kertoo Imatran Seudun Kehitysyhtiön vt. toimitusjohtaja Antti Oravuo.

Tammi-syyskuun aikana perustettiin Suomessa uusyrityskeskusten maksuttoman yritysneuvonnan avulla yhteensä seitsemän prosenttia enemmän uusia yrityksiä kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Myös sivutoimisen yrittäjyyden suosio näyttää kasvaneen.

Kuluvan vuoden tammi-syyskuussa perustettiin uusyrityskeskusten neuvonnan avulla yhteensä 6 002 uutta yritystä. Tämä on seitsemän prosenttia enemmän kuin vuosi sitten, jolloin yrityksiä perustettiin 5610. Uusia asiakkaita oli tänä vuonna yhteensä 11 183, mikä on puolestaan kaksi prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten.

Yleensä keskimäärin kolmasosa yritysneuvontaan tulevista asiakkaista päätyy yrittäjiksi. Tänä vuonna valtakunnan tasolla mitattuna kuitenkin yli puolet uusista asiakkaista on perustanut yrityksen.

– Trendi on erittäin ilahduttava ja varmasti pitkälti hyvän taloustilanteen ansiota. Yritysneuvonnan kautta syntyneiden yritysten liikeideoita on testattu ja kehitetty uusyrityskeskuksissa niin huolellisesti, että nämä uudet yritykset myös kestävät aikaa ja suhdannevaihtelua, toteaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Jari Jokilampi.

Liite: Uusyrityskeskusten tilastot ajalta 1.1.−30.9.2018 + vuoden 2017 vertailuluvut

Antti Oravuo, vt. toimitusjohtaja

antti.oravuo@kehy.fi