​Perustamisopas alkavalle yrittäjälle 2018 on ilmestynyt

Suomen uusyrityskeskusten verkosto julkaisee vuosittain päivitetyn oppaan alkaville yrittäjille ja yrittäjyyttä suunnitteleville. Oppaassa on ajantasaisin tieto yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyen. Opas jaetaan kaikille yrittäjäksi aikoville maamme uusyrityskeskusten kautta ja sähköisen version voi ladata maksutta verkosta.

Mitä yrittäminen on? Millainen on hyvä liikeidea? Mitä starttirahan saaminen edellyttää? Miten hinnoittelu tulisi tehdä? Juuri ilmestynyt Perustamisopas alkavalle yrittäjälle 2018 vastaa näihin ja moniin muihin yrittäjyyden peruskysymyksiin. Laajan tietosisällön lisäksi oppaassa on esitelty uusyrityskeskusten kautta yritystoimintansa aloittaneita yrittäjiä ja nostettu esiin yritysneuvojien vinkkejä alkaville yrittäjille.

Oppaasta löytyy myös paljon hyödyllistä tietoa jo toimiville yrittäjille sekä yrittäjyyden parissa työskenteleville. Satasivuisessa yrittäjyyden tietopaketissa on viimeisimmät tiedot muun muassa yrityksen verotuksesta, rahoituksesta, toimiluvista, työnantajavelvoitteista, kirjanpidosta sekä yrittäjän eläke- ja työttömyysturvasta.

Vuosittain päivitettävää opasta on tehty vuodesta 2011 lähtien. Perustamisopas on tärkeä työväline uusyrityskeskusten tarjoamassa maksuttomassa yritysneuvonnassa. Uusyrityskeskusten lisäksi muun muassa monet oppilaitokset käyttävät opasta oppimateriaalina yrittäjyyskursseilla.

Uusyrityskeskusten julkaisema opas on tiettävästi ainoa painettuna ilmestyvä, yrityksen perustamiseen ohjaava opas Suomessa. Perustamisopasta painetaan kieliversiot mukaan lukien 40 000 kappaletta ja se jaetaan kaikille alkaville yrittäjille ja yrittäjyyttä suunnitteleville maamme uusyrityskeskusten kautta. Oppaan sähköisen version voi ladata maksutta osoitteesta www.perustamisopas.fi.

Antti Oravuo, yritysasiantuntija

Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy