Inspecta allekirjoitti aiesopimuksen AREVAn kanssa

AREVA on allekirjoittanut 23.5.2013 aiesopimuksen kahdenkymmenen suomalaisen yrityksen kanssa. Inspecta on mukana joukossa tarkastus-, testaus- ja sertifiointialan asiantuntijana.

Allekirjoitustilaisuutta kunnioitti läsnäolollaan Ranskan suurlähettiläs Eric Lebédel. Sopimus vahvistaa AREVAn sitoutumista paikallisen teollisen ja ydinenergia-alan osaamisen hyödyntämiseen projekteissaan niin Suomessa kuin ulkomailla.

AREVAN yhteistyöverkostoista Euroopassa Suomi on yksi suurimmista: yli 300 suomalaisyritystä on sertifioitunut AREVAn alihankkijaksi. “Konsernimme strategiaan kuuluu paikallisen alihankkijaverkoston rakentaminen. Suomessa verkostoa on rakennettu aktiivisesti jo Olkiluoto3 EPR™ -projektin yhteydessä. Suomalaisyritykset ovat erittäin osaavia ja pystyvät vastaamaan tiukkoihin turvallisuusvaatimuksiimme”, sanoo Philippe Knoche, AREVAn operatiivinen johtaja.

”Aiesopimuksen allekirjoittaminen luo Inspectalle uusia mahdollisuuksia päästä mukaan ydinvoima-alan laatuun ja turvallisuuteen liittyviin toimeksiantoihin. Arvostamme mahdollisuutta toimia yhteistyössä AREVAn kanssa", toteaa Inspectan maajohtaja Timo Okkonen.

Olkiluoto 3 EPR -projektissa työskentelee yli 100 suomalaisyritystä, joista jopa 40:n rooli liittyy ydinvoimalan turvallisuuteen. Noin 70 prosenttia Olkiluoto 3:n urakoista voidaan hankkia paikallisilta yrityksiltä.

• Energy issues