Inspecta isosti mukana Neste Oilin suurseisokissa keväällä 2015

Suurseisokit toteutetaan Neste Oilin jalostamoilla noin viiden vuoden välein. Yritys valitsi Inspectan vuoden 2010 seisokkinsa parhaaksi tarkastusyritykseksi. Tänä vuonna seisokki työllistää ennätyksellisen määrän inspectalaisia ennen seisokkia, seisokin aikana ja sen jälkeen.

Paikalla koko matkan

Edellisvuosia merkittävästi suurempi suurseisokki Neste Oilin jalostamolla Porvoon Kilpilahdessa on Inspectan vuoden 2015 merkittävin yksittäinen teollisuusprojekti. Se käsittää varsinaiset seisokin aikaiset työt, ennakko- ja jälkityöt.

Inspectan töihin seisakissa kuuluu laitteiden ja putkistojen tekninen tarkastus ja kunnon määrittely erilaisin menetelmin. Molemmat työkokonaisuudet vaativat Inspectan korkeaa osaamista paineastioiden lisäksi NDT-tarkastuksissa.

Inspecta puhaltaa yhteen hiileen

”Projekti on todella merkittävä yhteinen rutistus, sillä tarkastustöitä tullaan tekemään keskimäärin 10–12 tuntia vuorokaudessa viiden viikon ajan ja muita töitä ko. aikataulua mukaillen”, kertoo projektin vetäjä, aluejohtaja,Jukka Virtanen Suomesta.

Kilpilahti 2015 -projektissa on mukana edellisiä seisokkeja laajempi kirjo Inspectan osaajia: NDT- ja painelaitetarkastajia, HSE- ja QA-asiantuntijoita, projektinvetäjiä sekä jopa tukipalveluiden henkilökuntaa. Kaiken kaikkiaan inspectalaisia on mukana kuudesta eri Inspecta-maasta: Suomesta, Ruotsista, Virosta, Latviasta, Liettuasta sekä Puolasta yhteensä noin 170 henkeä.

Neste Oilin liikevaihto vuonna 2013 oli 17,5 miljardia euroa, ja sen palveluksessa työskentelee noin 5 000 henkilöä.

• Industry, manufacturing

• testaus