ISO 45001-standardi julkaistu nyt suomeksi

Kiwa Inspectan tuotepäällikkö Sini Ahlgren oli puhumassa tänään Suomen Standardoimisliitto SFS ry:n aamiaistilaisuudessa, jossa aiheena oli uusi työterveyden ja työturvallisuuden standardi ISO 45001. Standardin laadintaan osallistui asiantuntijoita yli 70 maasta, ja myös Suomi oli mukana työssä. Maaliskuussa julkaistu standardi on nyt julkaistu suomeksi ja koulutustyö standardin ympärillä on täydessä käynnissä. Siirtymäaika OHSAS 18001 standardista uuteen ISO 45001:een on kolme vuotta.

- Kiwa Inspecta järjestää työterveyden ja työturvallisuuden johtamisjärjestelmän koulutusta sekä järjestelmää kehittäville että järjestelmää päivittäville organisaatioille. Osallistuminen koulutukseen johdattaa helpolla tavalla standardin sisältöihin ja vaatimuksiin matkalla riskien vähentämiseen, hyvinvoinnin lisäämiseen sekä työterveys- ja työturvallisuustason parantamiseen, kertoo Kiwa Inspectan kouluttajana toimiva Ahlgren.

Nopean startin ottaneet organisaatiot ovat ehtineet jo kouluttaa työturvallisuuspäällikkönsä ja turvallisuudesta vastaavan henkilöstönsä uuden standardin vaatimuksin, sillä koulutukset ovat olleet lähes täynnä. Nyt ISO 45001 -auditointien ja sertifiointien alkaessa, on edessä vielä iso urakka myös koulutuksen puolella.

- Valtavalle määrälle työturvallisuuden ammattilaisia on järjestettävä mahdollisuus laadukkaaseen koulutukseen ja uuden standardien vaatimusten edellyttämisen käytäntöjen käyttöönottoon ennen siirtymäkauden loppua, kertoo Sini Ahlgren luottavaisen siihen, että tarpeeseen pystytään vastaamaan Kiwa Inspectan osalta hyvin.

Lisätietoa ISO 45001 -standardista ja koulutuksista nettisivuilta tästä linkistä tai
Kiwa Inspectan tuotepäällikkö Sini Ahlgren +358503290237

• työterveys ja -turvallisuus