Tiedote -

Toimistotyöläisen silmät kaipaavat erityishuomiota, opettele silmien hoitotavat kesällä!

Silmät ovat ainutkertaiset ja altistamme ne arkisin kovalle rasitukselle. Silmille kannattaa antaa loma-aikana erityistä huomiota ja loman aikana omaksuttuja hyviä tapoja on arkena fiksua jatkaa. Instrun optikko ja myymäläpäällikkö Henna Agbonogieva kertoo pieniä mutta tärkeitä konsteja silmistä huolehtimiseen.

Nenä ylös!

Moni meistä työskentelee valtaosin tietokoneella ja lisäksi tiedonhakuun sekä vapaa-ajan viettoon käytetään yhä enemmän näyttöruutuja. Katseemme on silloin kiinnittynyt lähietäisyydelle ja pitkään jatkuessaan ruutusessiot rasittavat silmien lähityöskentelyssä tarvittavaa sädelihasta. Silmän sädelihas ei pääse rentoutumaan ja aivan kuten muutkin lihakset, myös silmän lihakset voivat mennä jumiin. Seurauksena voi olla, että silmillä ei päivän päätteeksi enää näe yhtä terävästi ja niitä joutuu siristelemään. Päätä voi särkeä ja katse tuntua sumealta.

Agbonogieva tarjoaa äärimmäisen yksinkertaisen konstin silmäjumin ennaltaehkäisyyn: ”On tosi tärkeää säännöllisesti pitää taukoja ja katkaista lähietäisyydelle katsominen. Katse siis pitää kerta kaikkiaan nostaa irti ruudusta!” Kauas katsominen lepuuttaa silmän lihaksia ja saa ne rentoutumaan. Samalla ryhti suoristuu ja mielikin saa levähtää. Agbonogieva kannustaa kesän aikana harjoittelemaan nenän nostamista irti ruudusta: ”Mikä voi olla ihanampi kuin kesämaisema? Nosta siis säännöllisesti katse tietokoneesta tai kännykästä ja luo katse kaukaisuuteen. Siitä silmät tykkäävät!”

Tipoittele!

Pitkäkestoinen ruudun katsominen myös kuivattaa silmiä, sillä silloin räpäytämme silmiä huolimattomasti eivätkä luomet mene kunnolla yhteen. Työpaikalla tilannetta saattaa vielä pahentaa ilmastointi. Näiden yhteisvaikutuksena silmän pinta jää kuivaksi. Kesäaikana silmä kaipaa lisäkosteutusta ja huuhtelua aurinkovoiteiden, kesätuulen ja hiekan vaikutuksesta.

Lomalla kannattaakin opetella silmien kosteuttamisen rutiini. Perinteiset silmätipat toimivat tietenkin mutta näppärä ratkaisu on myös silmäsuihke. Suihketta voi huoletta käyttää myös meikin päälle eikä meikki sotkeennu. Myös piilolinssien kanssa käytettäviä, silmiä kostuttavia silmätippoja ja silmäsuihkeita on saatavilla. Kosteuttamisessa säännöllisyys on tärkeää, sillä silloin silmä, kyynelneste ja silmänpinta voivat hyvin, Agbonogieva muistuttaa.

Lisätietoja: Instrumentarium / instru.fi

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede

• silmien lepo
  • kesäloma
  • kuivat silmät
  • kostutustipat

Instrumentarium-myymälöitä on Suomessa 147 ja Virossa 20. Asiakkaitamme palvelee yli 200 asiantuntevaa optikkoa ja jokaisessa myymälässämme on myös silmälääkärin vastaanotto sekä koulutettujen kehysasiantuntijoiden palvelu. Vuonna 2017 Instrumentarium valittiin jo 11. kerran Suomen Luotetuimmaksi Optikkoliikkeeksi.