​Back to basics – perhe on hyvinvoinnin perusyksikkö

Seinäjoella viime viikolla järjestetyssä Healthy Kids of Seinäjoki –konferenssissa esiteltiin 13 maasta saapuneelle vierasjoukolle Seinäjoen malli. Mitä erityistä siinä on? Miksi sille on kansainvälistä kysyntää?

Meistä suomalaisista Seinäjoella tehtävä työ saattaa kuulostaa perusmeiningiltä. Ulkomaalaisista ei. Eräs konferenssin ruotsalaisvieras kiteytti Seinäjoen mallin erityisyyden mielestäni hyvin kommenttipuheenvuorossaan: ”kyse ei ole projektista tai yksittäisestä kehittämistehtävästä, vaan kaikissa toiminnoissa mukana olevana näkökulmana ja kollektiivisena sitoutumisena yhteiseen väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen”. Näin asia ei ole suurimmassa osassa maailmaa.

TOP 3 -ilmiötä
Konferenssin asiantuntijoiden esityksistä voidaan mielestäni nostaa TOP 3 -ilmiötä ylitse muiden:
1) aivojen terveys ja mielen hyvinvointi osana fyysistä hyvinvointia
2) perheet lasten ja nuorten terveyden edistämisen yksikkönä nostettava kirkkaammin toimenpiteiden keskiöön sekä
3) tavallisten perusasioiden kunnianpalautus.

Fokus perheisiin
Hintsa Performancen Mikko Lilja puhui esityksessään roolimallina olemisen tärkeydestä. Jokainen aikuinen ja vanhempi on roolimalli lapselleen. Tästä syystä itsestään huolehtiminen ja terveellisten elämäntapojen vaaliminen arjessa on parhainta hyvinvointikasvatusta.

Lilja lainasi edesmenneen lääkärin Aki Hintsan filosofiaa ”optimoi, älä maksimoi” tasapainon ja voimavarojen jakamisesta. Jotta jokainen meistä voisi olla paras versio itsestämme, meidän olisi laitettava perusasiat kuntoon ja mietittävä, mihin meidän kannattaa suunnata voimavaramme.

Yrityksille hyvä kysyntä
Näin muutama päivä konferenssin jälkeen huomaan palaavani ajatuksissani yhä uudelleen tavallisten ihmisten ja perheiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen arjessa. Perhe pitäisikin nostaa entistä vahvemmin toimenpiteiden kohteeksi. Perheessä jokaisella tulisi olla mahdollisuus oppia terveellisen elämän periaatteet ja pohja myös mielen hyvinvointiin. Riittävä uni ja lepo, fyysinen aktiivisuus ja tasapainoinen ruokavalio saivatkin arvoisensa kunnianpalautuksen Jyväskylän yliopiston dosentti Eero Haapalan puheenvuorossa.

Väitän, että suurin osa aikuisista tietää, mikä on hyväksi niin itselle kuin perheelle. Hyvinvoinnin vaaliminen ei ole oikeasti rakettitiedettä. Mutta se ihmisluonto!

Me kaikki olemme enemmän tai vähemmän irrationaalisia käyttäytymisessämme ja valitsemme kiireen, helppouden, opittujen mieltymysten tai muun vastaavan syyn varjolla huonoja vaihtoehtoja.

Näen, että nimenomaan tässä kohdassa yrityksillä on mahdollisuus astua Healthy Kids of Seinäjoki -kuvaan mukaan. Ne tuotteet, palvelut ja ratkaisut, jotka helpottavat yksilöiden ja perheiden arkea ja tukevat terveellistä elämäntapaa, tulevat nousemaan yhä tärkeämmiksi. Kysyntä on olemassa.

Maria Ahvenniemi, projektipäällikkö, Healthy Kids of Seinäjoki® yritysyhteistyö

Healthy Kids of Seinäjoki® yritysyhteistyötä edistetään Into Seinäjoen hallinoiman hankkeen Healthy Kids of Seinäjoki -Uudet avaukset yritysten kasvuun kokeiluissa. AIKO-hanketta rahoittaa Etelä-Pohjanmaan Liitto (1.9.2018 – 30.4.2019).

Maria Ahvenniemi

Asiantuntija 044 535 6653