Hyppää mukaan talouden kuudenteen aaltoon

Jätteen ja hukan minimointia, jakamista, liisausta, vuokrausta, korjaamista, kunnostamista, uudelleenkäyttöä, kierrätystä. Tämä on kiertotaloutta. Omiin korviini kuulostaa paljolti siltä, mitä isovanhempani aikoinaan tekivät omassa taloudessaan hyödyntämällä ruuantähteitä, jakamalla maatalouskoneita naapureiden kesken, uudelleenkäyttämällä viilipurkit pakastusrasioina. Onko kiertotalous siis vanhoja konsteja skaalattuna isompaan, teolliseen mittakaavaan?

Suomessa, Euroopassa ja maailmalla etsitään kiivaasti ratkaisuja maapallomme kestokyvyn parantamiseen. Kiertotaloudesta on haettu tähän ratkaisuja. Sitä on myös kutsuttu talouden kuudenneksi aalloksi, niin mullistavia muutoksia talouteen odotetaan.

Toteutuakseen toimintatapojen on muututtava, ja paras draiveri tälle taitaa olla asiakkaiden vaatimukset. Kuluttajapuolella on jo syntynyt esimerkkejä uudenlaisista bisnesmalleista, kuten paljon puhuttu airbnb tai ruokahävikin minimointiin pyrkivä ResQ Club. Myös maatalouteen on kehittynyt omia kiertotalousyrityksiä, joista ravinnekierron Soilfood on mielenkiintoinen esimerkki. Kunkin yrityksen on löydettävä omat kilpailukykyiset ja kustannustehokkaat tavat toimia kestävän kehityksen ja kiertotalouden mukaisesti. Samalla avautuu ovia uudenlaiseen kasvuun.

Kiertotaloudessa tuotteita ja palveluja pyritään suunnittelemaan niin, että arvon säilyttäminen mahdollisimman pitkään on kannattavaa ja luo uutta liiketoimintaa (www.ethica.fi). Tavoitteena on, että jätettä ei synny, vaan materiaalit ja niiden arvo säilyvät kierrossa. Uusien liiketoimintamallien ja palvelukonseptien avulla pyritään lisäämään tuotteiden ja tavaroiden käyttöastetta ja elinikää. Tämä puolestaan mahdollistaa pidemmän asiakassuhteen sekä jatkuvamman kassavirran tuotteiden elinkaaren eri vaiheissa.

Painopiste siirtyy siis entistä enemmän palveluihin, esineitä ja resursseja jaetaan omistamisen sijaan.

Kiertotaloudessa ei pärjää yksin. Eri toimijat täydentävät toisiaan ja tuottavat lisäarvoa toisilleen kierrättämällä tehokkaasti raaka-aineita, teknologiaa, palveluja ja energiaa. Usein tuotteille luodaan lisäarvoa palveluilla sekä digitaalisiin ratkaisuihin perustuvalla älykkyydellä. Yrityksiltä kiertotalous vaatii muutoksia paitsi asenteisiin, myös toimintatapoihin, käyttäjälähtöisyyteen sekä uudenlaisiin kumppanuuksiin. Kiertotaloudelle verkostot ovat oleellisia, sillä kiertotalouden edistäminen edellyttää usein laajamittaista yhteistyötä sekä arvoketjun toimijoiden välillä että yli arvoketjujen.

Mitä hukkaa yrityksessäsi syntyy? Voisiko se olla toisen yrityksen raaka-aine? Mistä yrityksellesi löytyisi parhaat kumppanit, joiden kanssa jakaa materiaalia, koneita, resursseja tai osaamista?

Haastan SINUT mukaan kiertotalouden aaltoon ja miettimään omia ratkaisujasi! Tähtäimessä uudenlainen liiketoiminta.

Sanna Kankaanpää, kehittämispäällikkö, 0400 743 422

Sanna Kankaanpää työskentelee agrobiotalouden kehittämisen parissa. Hämäläisestä maatalon tytöstä on tullut eteläpohjalainen maatalon emäntä, joka ihmettelee lakeutta ja murresanoja. “Enää ei naurata 1,5 metrin mäet, onhan ne selvästi mäkiä!”

Sanna Kankaanpää

Kehittämispäällikkö 0400 743 422