Mitä Lontoo edellä, sitä Seinäjoki perässä

Sain hienon mahdollisuuden lähteä Lontooseen tapahtuma-alan messuille katsastamaan alan uusimpia trendejä. Mitä Lontoon reissusta sitten jäi käteen palaneiden olkapäiden ja tyhjyyttään ammottavan tilin lisäksi? No mm. tätä:

1. Suomi ja muut Pohjoismaat kiinnostavat.
Me olemme uusi ja erilainen, puhdas, hintatasoltamme kohtuullinen sekä ennen kaikkea turvallinen kohde. Ei ole kauankaan siitä, kun Maailman talousfoorumi julkisti tutkimuksensa, jonka mukaan Suomi on maailman turvallisin maa.

Tästä oli messuillakin Suomen osastolla monen asiakkaan kanssa ollut puhetta ja aihe olikin harmillisen ajankohtainen. Toisen messupäivän vastaisena yönä Lontoossa syttyi yksi maan historian suurimmista rakennuspaloista, eikä alkuun tiedetty, oliko jälleen kyse terrori-iskusta vai jostain muusta. Moni ennakkoon rekisteröitynyt kävijä peruuttikin messuille tulonsa aamulla pelokkaan ilmapiirin takia. Tällaisilla asioilla on valitettavasti suuri vaikutus silloin, kun mietitään isompien tapahtumien kohteita.

2. Sosiaalisen median käyttöä pitäisi tehostaa.
Useissa messujen aikaisissa tietoiskuissa ja esityksissä korostettiin sitä, että tapahtumien tulee näkyä sosiaalisessa mediassa. Kokous- ja kongressipuoli hyödyntää sosiaalista mediaa edelleen todella vähän verrattuna esimerkiksi kaikille avoimiin yleisötapahtumiin. Tutkimusten mukaan tämä johtuu siitä, että kokouspuolella pelätään osallistujien jättävän tapahtuman kokonaan väliin, jos heille jaetaan ennakkotietoa netissä.

Näinhän asia ei kuitenkaan ole. Järjestäjien tulisi nimenomaan tarjota pieniä makupaloja esim. pääesiintyjästä /-puhujasta tai tapahtumapaikasta videoiden, kuvien ja tekstien muodossa ja käyttää sosiaalista mediaa aktiivisesti ennakkomarkkinoinnin kanavana. Täkyjen kautta osallistuja saadaan entistä kiinnostuneemmaksi aiheesta ja saapumaan tapahtumaan paikan päälle.

3. Terveellisyys ja hyvinvointi tapahtumissa kasvava trendi.
Perinteisten pulla ja kahvi -kokousten tilalle etsitään ”jotain muuta”. Terveellisyys ja kokonaisvaltainen hyvinvointi näkyvät niin kokouspaikan valinnassa (esim. kokous jumppapallon päällä istuen) kuin tarjoiluissakin (smoothiet leivosten tilalla).

Seinäjoella tämä aihe on enemmän kuin ajankohtainen. Kaupunki on niittänyt mainetta erityisesti lasten lihavuus laskuun -ohjelmalla, joka aiheena kiinnostaa niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin vierailijaryhmiä. Tietysti näiden vierailujen yhteydessä pyritään myös noudattamaan samaa linjaa terveellisten vaihtoehtojen avulla eikä ”istua kökötetä” läpi kokouksen.

Haastattelin messuilla Suomen osaston esittelijöitä, jotka kertoivat, että edelleen ulkomaisia tapahtumavieraita kiinnostavat eniten Lappi ja Helsinki. Meillä pienemmillä kohteilla on paljon tehtävää palveluiden kehittämisessä kansainväliselle tasolle, mutta kuka tietää, mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Seurataan, mitä isommat tekevät ja otetaan mallia hyviksi koetuista jutuista. Puhdasta luontoahan meillä Seinäjoellakin riittää - ja se kiinnostaa.

Jenniina Palmu, myyntipäällikkö, Seinäjoki Congress

Kirjoittaja toimii Seinäjoki Congressin myyntipäällikkönä ja on yksi niistä, joka on jäänyt pahasti koukkuun tapahtuma-alan syövereihin. Tästä ominaisuudesta saavat "kärsiä" niin ystävät, työkaverit kuin perheenjäsenetkin. Aina pitää päästä jotain järjestämään - oli kyseessä sitten polttarit, sukujuhlat tai työpaikan pikkujoulut.

• Aluehallinnolliset kysymykset

Alueet