Asiakkaamme esittäytyy: ​Draamapurkista iloa koko Suomelle

Teksti: Kirsi Kuusisto, Kuva: StudioStreet

Seinäjokelaisen Leena Ylimäen yritys on tarjonnaltaan harvinainen. Draamapurkki tarjoaa draaman koulutusta, ohjelmanumeroita ja materiaaleja – ja näitä kaikkia hymyssä suin.

– Mietin pitkään, missä työssä voisin päästä ilmaisemaan itseäni ja tehdä juuri sitä, mitä haluan. Mutta että yrittäjäksi, se tuntui aluksi vähän vieraalta. Nyt olen nähnyt yrittäjyyden eri puolia, ja varmuus omasta tekemisestäni on kasvanut. Se jonkinlainen selittelyn tarve on poistunut. Nyt huomaan, miten hienoa yrittäjyys on, kertoo Leena Ylimäki.

Reilu kuusi vuotta sitten perustetun Draamapurkin ensimmäiset tilaukset olivat erittäin räätälöityjä esiintymisiä tai draamallisia ohjauksia. Kasvua on tapahtunut vuosien varrella Leenan mukaan monella tavalla. Nykyään Draamapurkki tuo esille draaman iloa, hyötyä ja käyttömahdollisuuksia monelle eri kohderyhmälle erilaisiin tarpeisiin, ja verkkokaupan materiaaleja on tilattu myös Suomen rajojen ulkopuolelle Jordanian Ammania myöten.

– Alussa palvelujani ostettiin lähinnä alle kouluikäisten iloksi. Nyt niitä ostetaan paitsi heille myös esimerkiksi perusopetuksen apuvälineeksi, pikkujouluihin sekä ikäihmisten virkistykseen. Asiakkaat ovat myös alueellisesti laajemmalla alueella, tällä hetkellä välillä Helsinki - Oulu. Työmäärä ja sen myötä liikevaihto ovat kasvaneet. Kasvu tarkoittaa minulle kehittymistä, mikä tuo työhön mielekkyyttä. Samalla huomaan yritystä kehittäessäni rakentaneeni myös brändiä.

Uusia kontakteja, asiakassuhteita ja kannustusta Draamapurkki on saanut muun muassa Into Seinäjoki Oy:ltä.

– Minut on otettu vakavasti ja kannustettu esimerkiksi toteamalla, että itsensä työllistäminen on oikeasti iso juttu. Saamieni myyntieliidien avulla on sovittu arviolta 5 esiintymistä. Verkkokurssille on lähdetty Suomi-kouluista Saksassa, Sveitsissä, Jordaniassa, Dubaissa, Kiinassa ja myös Kyprokselta on tullut kyselyä.

Leenan tavoitteet ovat selkeät: oma ammatillinen kasvaminen ja Draamapurkki huomattavaksi draama-alan yritykseksi. Jossakin vaiheessa hän toivoo myös pystyvänsä palkkaamaan työkavereikseen sekä draama-alan ammattilaisen että toimistoassistentin. Uusia asiakkaita hän toivoo löytävänsä tyky-toiminnan parista.

Leena Ylimäki on koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri. Jyväskylän yliopistossa suoritettuihin opintoihin kuului sivuaineena draamakasvatus. Yritys on kasvanut Leenan ja miehensä Tommin perheen kasvamisen tahdissa. Nelilapsisen perheen arjessa mennään eikä meinata.

www.draamapurkki.fi

• business