Seinäjoen ensimmäinen elinkeinokatsaus uunista ulos

Seinäjoen elinkeinokatsaus on valmistunut ensimmäistä kertaa. Tästä eteenpäin katsaus päivitetään puolivuosittain kaupungin yritystoiminnan kehityskuvan seuraamiseksi. Katsaus koostuu tilastollisista yritys-, työllisyys- ja tulodynamiikan indikaattoreista ja vertailutiedoista Suomen 20 suurimpaan kaupunkiin.

- Aikasarjat mahdollistavat kehityskulun seurannan pidemmältä aikaväliltä. Uusi elinkeinokatsaus on tarkoitettu taustatiedoksi elinkeinopolitiikan suunnitteluun, keskusteluun ja päätöksentekoon. Vastausten kertomisen lisäksi toivomme sen myös herättävän kysymyksiä ja suuntaavan huomiota olennaisiin ja uusiinkin näkökulmiin, toimitusjohtaja Hannu Kantonen Into Seinjoki Oy:stä toteaa.

Into Seinäjoki on toteuttanut katsauksen yhteistyössä Tutkimuspalvelu Timo Aro Oy:n kanssa.

Kantonen muistuttaa, että monet esitetyt tilastot ovat makrotalouden indikaattoreita, eivätkä sellaisenaan sovi operatiivisen toiminnan tavoitteiksi. Indikaattorit heijastavat toiminnan vaikuttavuutta, johon pitkäjänteisellä kehitystyöllä voidaan päästä.

- Elinkeinojen kehittäminen on kestävyyslaji ja joukkuepeliä, jossa koko kaupunkikonsernin voimin ja yhteistyössä muiden organisaatioiden kanssa voidaan tulevaisuudessakin saavuttaa niitä hyviä tuloksia, joista Seinäjoki on saanut tunnustusta 2000-luvulla.

Timo Arolle Seinäjoki on tullut tutuksi positiivisena ”tilastokummajaisena" - 2000-luvun kestomenestyjänä - joka on noussut tilasto tilastolta kasvuluvuissa kaupunkien kärkijoukkoon. Elinkeinokatsauksessa Aron huomion kiinnittivät myönteisimmin Seinäjoen vahvat työllisyys- ja yritysdynamiikan tunnusluvut, jotka ovat pääosin kansallista kärkitasoa sekä Seinäjoen seudun kärkisija kaupunkiseutujen arvonlisäyksessä 2000-luvulla.

- Vahva yritys- ja työpaikkadynamiikka yhdistettynä väestökasvuun ja muuttovetovoimaan ruokkii vahvaa kasvukierrettä. Negatiivisia kehityspiirteitä joutuu hakemalla hakemaan, mutta ehkä sellaisina voi pitää kovaa kasvua hillitympää verotulokehitystä ja nuorisotyöttömyyttä. Tosin molemmat kriittiset tekijät eivät liity kuin välillisesti yritystoimintaan.

Nostoja tuoreimmasta katsauksesta

• Seinäjoen toimivien yritysten määrä suhteessa asukaslukuun 3:nneksi korkein 20 suurimman kaupungin joukossa
  • Seinäjoen aloittaneiden yritysten määrä suhteessa asukaslukuun 11. korkein 20 suuriman kaupungin joukossa
  • Seinäjoen kaupunkiseudun arvonlisäys korkein suurten ja keskisuurten kaupunkiseutujen joukossa vuosina 2000-2014
  • Seinäjoen työllisyysaste 3:nneksi korkein 20 suurimman kaupungin joukossa vuoden 2015 lopussa
  • Seinäjoen työpaikkaomavaraisuusaste (111 %) 6. korkein 20 suurimman kaupungin joukossa.
  • Pitkäaikaistyöttömien osuus kaikista työnhakijoista alhaisin 20 suurimman kaupungin joukossa vuonna 2016

Lisätietoja:

Hannu Kantonen, toimitusjohtaja, Into Seinäjoki Oy, puh 040 831 8353