Turva tukee nuorten työllistymistä – reilu 50 harjoittelijaa ahkeroi kesällä Tampereen jäätelökioskeilla

Neljällä eri jäätelökioskilla sekä lasten liikuntapuistossa Tampereen Kalevassa urakoi kesän aikana yli 50 paikallista nuorta, joille tämä suvi on ainutlaatuinen. Tulevaisuudessa he muistelevat sitä kesänä, jolloin he ottivat ensimmäiset askeleensa työelämässä.

Tampereen kaupungin nuorisopalvelut tarjoaa 13–17-vuotialle nuorille heidän elämänsä ensimmäisen kesäharjoittelupaikan. Nuoret ovat töissä kesän aikana kaksi viikkoa, jonka jälkeen koittaa ansaittu loma. Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva on yhteistyökumppanina mukana tukemassa toimintaa.

– Nuoret pääsevät harjoittelemaan työelämää oikeassa työympäristössä ja tehden oikeita töitä, mutta kuitenkin niin, että ohjaaja on koko ajan antamassa neuvoja ja tukea. Hän antaa kuitenkin nuorten harjoitella itsenäisesti ja tehdä asioita, kertoo johtava koordinaattori Antti Heinonen Tampereen kaupungin nuorisopalveluista.

Kioskeja auki heinäkuun loppuun

Harjoittelu on ollut suosittua, sillä hakemuksia tuli tälle kesälle yli 300. Suosio on jatkunut myös itse harjoittelun aikana.

– He ovat olleet poikkeuksetta hyvin tyytyväisiä toimintaan. Jotkut ovat jopa sanoneet, etteivät malttaisi lähteä lainkaan töistä pois, Heinonen sanoo.

Kioskeja on ollut kesän aikana Tampereen Multisillassa, Koivistonkylässä, Keskustorilla Laikunlavalla sekä lasten liikennepuistossa Kalevassa, jossa osa harjoittelijoista työskentelee kioskilla ja osa ohjaa liikennesääntöjen alkeita polkuauton ratissa tapailevia lapsia.

Multisillan ja Koivistonkylän kioskien toiminta on tältä kesältä jo loppunut, mutta harjoittelijat ahkeroivat Keskustorilla ja Kalevassa vielä heinäkuun loppuun asti.

Kesäkuun alussa Kalevan kioskilla touhusivat Tuong Vi, 14, ja Tomasz, 16. He kertoivat, että olivat viihtyneet töissä muutaman päivän jälkeen hyvin. Tosin aika ajoin iski tylsistyminen, kun asiakkaita ei ollut. Helpotusta ei voinut etsiä edes puhelimesta, sillä niiden käyttö on työpäivän aikana kielletty.

– Tietysti kun on sadepäiviä, tulee niitäkin hetkiä, että koko ajan ei ole asiakkaita. Silloin voi tulla hetkeksi vähän tylsää, mutta semmoista työ on, Heinonen sanoo.

Turvan arvojen mukainen tukikohde

Turva on mukana tukemassa kioskitoimintaa kolmatta kesää.

– Tärkein asia on se, että nuoret saavat mahdollisuuden kokeilla työssä käymistä ja heitä opastetaan siihen. He saavat myös erinomaista kokemusta asiakaspalvelusta, sanoo Turvan markkinointipäällikkö Heidi Jokisalo.

– Meille on mahtava asia, että saamme olla tässä mukana. Ja kukahan nyt ei jäätelöstä tykkäisi? hän vinkkaa.

Siis jäätelölle kaikki, kun kesää on vielä jäljellä!

• keskinäinen vakuutusyhtiö turva
  • vakuutusyhtiö