Kohti kansainvälistä suomalaisuutta

Työllä on iso merkitys elämässämme. Taloudellisen toimeentulon ja arjen peruspalikoiden lisäksi työ edustaa kuulumista porukkaan, se pitää meidät aktiivisena ja motivoi kehittämään osaamistamme. Työn kautta rakentuu ammatillinen identiteettimme, joka on osa meitä: sitä mitä kunnioitamme, millaisena näemme itsemme ja millaisia arvoja työelämässä edustamme.

Joulukuun 1. päivänä vietetään Osta työtä Suomeen -päivää, jonka tarkoitus on kiinnittää huomiota suomalaisen työn tuloksiin sekä vaikutuksiin, joita suomalaisten tuotteiden sekä palvelujen ostamisella on.

Kiilto on ollut mukana rakentamassa suomalaisen työn tarinaa lähes koko itsenäisen Suomen olemassa olon ajan. Tänä päivänä Kiilto Family -konserni työllistää lähes 800 henkilöä Suomessa ja ulkomailla. Juuremme ovat syvällä suomalaisessa maaperässä, se on meille arvokasta.

Työn kulttuuri menestystekijäksi

Taloudellinen kasvu kasvattaa myös velvollisuuksia. Työnantajana meillä on vastuu siitä, millaiseen porukkaan henkilöstömme tuntee kuuluvansa, millainen on kiiltolaisen identiteetti. Arvioimme ja kehitämme jatkuvasti toimintatapoja, joilla parannamme maantieteelliset rajat luontevasti ylittävää, helposti omaksuttavaa ja hyvinvointia tukevaa yrityskulttuuria. Haluamme ottaa mukaan suomalaisen perheyrityksen hyvän perinnön uskaltaen kuitenkin rohkeasti uusiutua, vaikuttua ja nähdä tarpeeksi kauas. On tärkeää huomata, että kotimaisuus ja kansainvälisyys eivät ole toisiaan pois sulkevia näkökulmia.

Olemme sinivalkoinen yritys, jonka visio ulottuu vuoteen 2080 saakka. Rakennamme kestävää tulevaisuutta ja luomme hyvinvointia puhtaudesta. Ymmärrämme hyvin suomalaisen työn arvon ja pidämme siitä muistuttavaa teemapäivää tärkeänä. Suomessa työolosuhteet, työn eettisyys ja ympäristönäkökulmat huomioidaan jokaisessa työpaikassa ja epäkohtiin voidaan puuttua tehokkaasti.

Näemme myös, että suomalaisuus on kansainvälisyyttä. Tänä päivänä suomalaiset tuotteet nauttivat arvostusta ja ovat osa arkea globaalisti.Kasvupotentiaalia on kuitenkin vielä paljon käyttämättä. Samalla kun joulukuun 1. päivänä tarkistamme, että tuotteessa on varmasti avainlippu, mietitään yhdessä, miten voisimme kertoa sen tarinan myös muille laatua, osaamista ja luotettavuutta arvostaville.

Suomalaisen työn liitto teki katugallupin Suomalaisen työn ylpeyden aiheista. Katso miten suomalaiset kuvailevat suomalaista työtä.

Lue lisää Osta työtä Suomeen -päivästä Suomalaisen työn liiton sivuilta.

Ville Solja
Liiketoiminnan kehitysjohtaja