Afrikkalainen sikarutto - laitteiden ja välineiden pesu ja desinfiointi

Lehdistötiedote   •   Tammi 13, 2016 15:11 EET

Afrikkalainen sikarutto (African swine Fever, ASF) on helposti leviävä, viruksen aiheuttama sikojen, villisikojen sekä mini- ja mikrosikojen verenvuotokuumetauti. ASF-virukseen ei ole olemassa rokotetta eikä hoitokeinoa. Afrikkalainen sikarutto ei tartu ihmiseen.

Varauduttaessa sikaruton mahdolliseen leviämiseen on noudatettava EVIRAn ohjeita.

Myös ETT ry ohjeistaa asiassa

Toimenpiteet epäiltäessä tartuntaa

• Ota viipymättä yhteyttä alueen kunnaneläinlääkäriin.
  • Noudata kunnaneläinlääkärin antamia ohjeita puhdistuksesta ja desinfioinnista.
  • Pese ja puhdista autosi.
  • Liota käyttämäsi vaatteita desinfiointiliuoksessa ja pese ne pesuohjeen mukaisessa   korkeimmassa lämpötilassa.
  • Puhdista ja pese käyttämäsi varusteet ja tarvikkeet näkyvästä liasta
  • Desinfioi pitämällä kuumassa saunassa (vähintään 30 min +60°C) tai desinfiointiliuoksella (F 210 Hygisept) 1% liuoksella tai 2% hypokloriittiliuoksella (F 261 Kloriitti-Forte).
  • Peseydy ja käy saunassa.
  • Älä vieraile sikatiloilla tai osallistu villisikojen ruokintaan tai metsästykseen 48 tuntiin.

Eläinkuljetusauton pesu ja desinfiointi

• Esipesu. Irtolian poisto mekaanisesti mahdollisimman huolellisesti.
  • Pesu. Kuljetustila pestään desinfioivalla pesuaineella esimerkiksi F 15 Hite / F 10 Hype. Annetaan vaikuttaa noin 15 min ja huuhdellaan pois. Lämpötilasuositus 15-20°C.
  • Desinfiointi. Pinnat suihkutetaan noin 2 % F 261 Kloriitti-Fortella tai 1% Hygiseptillä ja annetaan vaikuttaa noin 15 min. Molemmat tuotteet ovat korrosoivia kaikille kevytmetallipinnoille ja mustalle raudalle, joten hyvä vesihuuhtelu lopuksi.
  • KiiltoCleanin testien mukaan desinfiointi voidaan tehdä myös happipohjaisella 1% F 268 Airol S – tuotteella suihkuttamalla. Tätä Evira ei ole ohjeistanut.

Kimmo Nurmi

Tuotekehityskemisti

KiiltoClean Oy

KiiltoClean on Kiilto Family -konserniin kuuluva johtava suomalainen puhtaus- ja hygieniaratkaisujen toimittaja ja kansainvälisesti vahva toimija. Kehitämme ja valmistamme helppokäyttöisiä ja turvallisia kotimaisia tuotteita. Tuotevalikoimaamme kuuluvat pesu-, puhdistus- ja hoitoaineet, hygieniatuotteet, teollisuuskemikaalit sekä siivousvälineet ja -koneet.

KiiltoClean kehittää ja valmistaa tuotteet Suomessa turvallisesti ja vastuullisesti ympäristöstä ja ihmisistä huolehtien. Kotimaisena toimijana tunnemme suomalaiset olosuhteet ja tuotteille asetettavat vaatimukset. Koska sijaitsemme asiakasta lähellä, voimme myös tarjota ainutlaatuisen toimitusvarmuuden. Kehitämme jatkuvasti tuotteitamme ja palveluitamme yhdessä asiakkaidemme kanssa.

KiiltoClean – Puhtautta luomassa.

Kommentit (0)