Klinik keräsi 0,5 miljoonaa euroa kasvun tukemiseen ja kansainvälistymiseen

Suomalainen digiterveys-startup Klinik on kerännyt 0,5 miljoonan euron rahoituskierroksen. Pääsijoittajia ovat terveyspalvelualan moniosaaja Kustaa Piha ja suomalainen perheomisteinen sijoitusyhtiö Takoa Invest. Lisäksi kierrokselle osallistui joukko suomalaisia, mittavan terveys- ja ICT-alan kokemuksen omaavia yksityissijoittajia, kuten mm. kasvuyrityssijoittaja Gorilla Ventures. Rahoituksen turvin Klinik valmistautuu kansainvälistymiseen kehittäen tuotteitaan edelleen ja vahvistaen myyntitoimintojaan.

Klinik.fi -palvelussa on jo noin 200 000 käyntiä kuukausittain. Palvelu auttaa tunnistamaan ja hoitamaan erilaisia oireita sekä kertoo, kenen puoleen tarvittaessa kääntyä. Lääketieteellisestä sisällöstä vastaavat kokeneet asiantuntijalääkärit. Digitaalinen hoidon tarpeen arviointiratkaisu on käytössä jo 6 kunnan terveyskeskusten asioinnissa. Ratkaisu korvaa terveydenhuollon ammattihenkilöstön puhelimessa tai asiointiluukulla toteuttamat vaivan tilan ja hoidon aloituksen kiireellisyyden määrittämisen toimenpiteet.

Klinikillä on asiakkaana valtakunnallisesti yli 900 yksityistä ja julkista terveydenhuollon toimipistettä ja palveluntuottajaa mm. Peruspalvelukuntayhtymä Saarikka, Mäntyharjun kunta, Aava, Oral, Fysios, Doctagon, Bulevardin Klinikka ja Vakuutusyhtiö If. Klinik Finland Oy on perustettu vuonna 2013 ja yhtiön liikevaihtoennuste vuodelle 2016 on 0,45 miljoonaa euroa. Lyhyestä historiastaan huolimatta Klinik on jo saavuttanut merkittävän jalansijan suomalaisessa digiterveys-kentässä ja yhtiölle avautuu merkittävästi lisää kasvumahdollisuuksia tulevan sote-uudistuksen myötä.

“Vahvuutemme on ollut alusta asti ennakkoluulottoman ja aktiivisen myynnin kautta hankittu ymmärrys kuluttajien ja organisaatioiden ongelmista ja käytännön tarpeista. Tätä kautta olemme kehittäneet tuotteitamme ratkaisemaan juuri kipeimmin parannuksia tarvitsevia terveysasioinnin ongelmia”, summaa Klinikin toimitusjohtaja Hannu Nissinen. “Olemme erittäin iloisia saadessamme sijoittajiemme myötä mukaan ainutlaatuista osaamista terveys- ja ICT-kentästä auttamaan Klinikin täyden potentiaalin hyödyntämisessä ja viemään ratkaisumme myös kansainvälisille markkinoille.”

“Sote-kentän digitalisaatiopaineen myötä tarve kustannushyötyjä tuottaville palveluratkaisuille kasvaa voimakkaasti ja Klinik on luonut ratkaisun juuri siihen terveysasioinnin solmukohtaan, jonka säästöpotentiaali on sekä valtava että vielä toistaiseksi miltei hyödyntämätön” valaisee Kustaa Piha, toinen sijoituskierroksen pääsijoittajista. “Terveydenhuollon ammattilaisten työpanoksen vapauttaminen etulinjan kuormittavasta työstä todellista lisäarvoa tuottaviin hoitotehtäviin on hyvin tärkeä muutos kokonaistaloudellisesti. Klinik on ensimmäinen, jolla on valmis ja käytössä todennettu digitaalisen hoidontarpeenarvion ratkaisu mahdollistamaan tämän resurssien uudelleenkohdentumisen” Piha linjaa.

“Klinikin kansainvälinen kasvupotentiaali sekä omistautunut ja aikaansaava perustajatiimi olivat ratkaisevassa asemassa sijoituspäätöksessämme”, kertoo toisen pääsijoittajan, Takoa Investin Laura Vartiainen ja jatkaa: “Vaikka Klinikin vaihe yrityksenä on portfolioomme nähden aikainen, näkemämme potentiaalin ja terveysalan hedelmällisen kasvunäkymän myötä päätös lähteä mukaan oli lopulta selkeä. Pystymme laaja-alaisen kokemus- ja osaamispohjamme avulla tukemaan Klinikin kasvua ja kansainvälistymistä. Odotamme innolla että pääsemme yhteistyössä vauhtiin.”

Lisätietoja:

Hannu Nissinen, toimitusjohtaja, Klinik Finland Oy, +358 40 721 3912, Hannu.Nissinen (at) klinik.fi

Kustaa Piha, Athensmed, +358 50 359 6835, Kustaa.Piha (at) medgroup.fi

Laura Vartiainen, Takoa Invest, +358 40 731 7816, Laura.Vartiainen (at) takoa.fi

KUSTAA PIHA

Kustaa Piha on Med Group Oy:n perustaja ja entinen toimitusjohtaja. Med Group on suomalainen terveyspalveluja tuottava kasvuyritys, jonka liikevaihto on yli 70 miljoonaa euroa. Sijoittajana Piha keskittyy terveysteknologiayrityksiin, joiden innovaatiot moninkertaistavat laadun ja tuottavuuden uudistamalla perinteisiä palvelumuotoja ja –tapoja.

TAKOA INVEST

Takoa Invest on suomalainen perheomisteinen sijoitusyhtiö. Omistamme ja kehitämme kasvupotentiaalia omaavia yrityksiä ja kiinteistöjä Suomessa ja ulkomailla. Lähdemme siitä, että kohdeyrityksiemme johto on osaavaa ja innovatiivista ja yrityksellä on riittävät edellytykset kansainvälistymiseen. Pitkäjänteisenä ja aktiivisena omistajana tavoitteemme on auttaa kasvuyrityksiä edelleen kehittymään ja kasvamaan. Taloudellisen lisäarvon lisäksi asiantuntemuksemme ja laaja verkostomme auttavat yrityksiä kehittämään ja kasvattamaan liiketoimintojaan ja tarjoamaan kilpailukykyisen toimintaympäristön. Pitkän yrittäjätaustan ansiosta osaamme myös asettua kasvuyrittäjän asemaan ja ymmärrämme mitä liiketoiminnan kasvattaminen vaatii henkisellä ja taloudellisella tasolla. Lisätietoja: www.takoa.fi

GORILLA VENTURES

Gorilla Ventures on aktiivisin suomalaisiin startup-yhtiöihin siemenvaiheessa sijoittava rahasto. Sijoitamme vuosittain useisiin kotimaisiin startup-yrityksiin. Pääoman lisäksi autamme kohdeyrityksiämme tekemään parhaita päätöksiä tärkeimmissä liiketoiminnan solmukohdissa, oli sitten kyse strategiasta, asiakashallinnasta, markkina-avauksista tai kansainvälistymisestä. Olemme Pohjoismaiden ensimmäinen enkelirahasto. Lisätietoa: www.gorillaventures.fi

• Rahoitus

• gorilla ventures
  • itse-diagnoosi
  • sijoittajat
  • investori
  • takoa invest
  • kustaa piha
  • digiterveys
  • hoidon tarpeen arvio
  • seed round
  • startup
  • rahoituskierros

Klinik on verkkopalvelu, joka auttaa tunnistamaan ja hoitamaan erilaisia oireita sekä löytämään sopivimman terveysasiantuntijan luo tilanteessa kuin tilanteessa.

Klinik-palvelussa lääketieteellinen tieto on luotettavaa mutta samalla myös helppoa ymmärtää. Klinik on kehitetty vastaamaan mieltä askarruttaviin terveyskysymyksiimme.

Hannu Nissinen

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja +358 (0)40 7213912