LEGO Group täyttää 80 vuotta

Lehdistötiedote  •  2012-08-10 14:50 EEST

Billund, elokuu 2012. Tässä kuussa 80-vuotispäiviään juhlivalla LEGO® Groupilla on takanaan vaikuttava menestystarina: Ole Kirk Christiansen perusti vuonna 1932 Tanskan Billundiin puulelujen tuotantoyrityksen. Hänen mottonsa oli: ”Vain paras on tarpeeksi hyvää.” Motto on säilynyt, mutta monet muut asiat ovat muuttuneet. Yritys on kehittynyt vuoden 1932 pienestä puuverstaasta maailman kolmanneksi suurimmaksi leluvalmistajaksi. Yrityksellä on tällä hetkellä yli 130 maassa noin 10 000 työntekijää. LEGO-nimi tulee tanskan sanoista ”leg” ja ”godt”, mikä tarkoittaa suomeksi ”leiki hyvin”.

LEGO palikoiden menestystarina

LEGO Groupin voittokulku alkoi miltei viisitoista vuotta yrityksen perustamisen jälkeen, kun Ole Kirk Christiansen totesi, että muovi on ihanteellinen materiaali lelujen valmistamiseen. Ensimmäiset LEGO palikat tulivat markkinoille 1940-luvun lopussa, ja nykyisin ne ovat moderni klassikko. Vuonna 1958 Christiansen täydensi LEGO palikoita nupeista ja putkista koostuvalla liitosjärjestelmällä, jota käytetään edelleen markkinoilla nykyään olevissa 3 120:ssa eri LEGO osassa. LEGO palikoita voidaan yhdistellä loputtomilla eri tavoilla aina vain uudenlaisiksi kokonaisuuksiksi. Pelkästään kuusi samanväristä 2 x 4 nupin palikkaa voidaan liittää toisiinsa 915 miljoonalla eri tavalla. Mielikuvitusta ei siten rajoita mikään.

LEGO palikat on valmistettu vuodesta 1962 lähtien akryylinitriili-butadieeni-styreeni-kopolymeerimuovista, jonka lyhenne on ABS. Himmeänkiiltävä muovi on erittäin kovaa ja sen pinta kestää raaputusta ja puremista. LEGO palikoiden perusmateriaali on myös täysin turvallista. Palikat sopivat erinomaisesti pikkulapsille, jotka mielellään pistävät leluja suuhunsa ja purevat niitä. Erityisen sopivia ovat tavanomaisia LEGO palikoita kaksi kertaa suuremmat LEGO DUPLO® palikat, joita lapset eivät pysty nielaisemaan.

Pienestä isoksi: hauskaa rakentamista kaikille LEGO ystäville

Klassisten LEGO palikkasarjojen lisäksi LEGO Groupin valikoimassa on yli 25 muuta tuotelinjaa. Teemoiltaan realistiset LEGO DUPLO ja City tuotesarjat, kuten eläintarha sekä poliisi- ja paloasemat, on suunniteltu erityisesti esikoulu- ja alakouluikäisille lapsille. 7-vuotiaat ja sitä vanhemmat pojat voivat uppoutua erilaisiin fantasiamaailmoihin, kuten LEGO Taru sormusten herrasta™ tai avaruusaiheinen LEGO Star Wars™, tai tutustua seikkailuhenkisiin aasialaistyylisiin Ninjago-hahmoihin. Tekniikasta kiinnostuneille lapsille sopivat MINDSTORMS- ja Technic-sarjat.

Lasten lisäksi myös aikuiset voivat nauttia Technic- ja Architecture-sarjojen vaativista rakennushaasteita tai erilaisista ylellisistä tuotteista, kuten LEGO VW T1 matkailuauto.

Vuonna 2009 lanseeratut LEGO Games pelit tutustuttivat 5-vuotiaat ja sitä vanhemmat LEGO lautapelien hauskaan maailmaan. Rakennettavan LEGO arpakuution ja klassisista LEGO osista rakennetun muunneltavan pelilaudan ansiosta jokainen peli voidaan pelata eri tavalla. Toinen uusi tuote on mobiilipeli LEGO Life of George, jossa palikat on yhdistetty lisättyyn todellisuuteen.

Tähän mennessä lanseeratuista tuotteista uusin ja menestyksekkäin on LEGO Friends, joka perustuu viiden tytön väliseen ystävyyteen. Luonnon, urheilun, musiikin ja eläinten ympärille rakentuvissa tuotteissa yhdistyvät onnistuneesti rakentaminen ja roolileikki.

Luovuutta, laatua ja hauskaa rakentamista sukupolvesta toiseen

Valitsipa lapsi leikkiinsä polkupyörän, avaruusaluksen tai juna-aseman, kaikissa LEGO tuotteissa ja palveluissa korostuvat luovuus, hauskuus, laatu, oppiminen ja huolenpito. Nämä arvot ja LEGO palikat ovat LEGO brändin ydin, ja ne ovat aina mukana tuotekehityksessämme ja lasten leikeissä eri puolilla maailmaa. Toivottavasti nämä lapset puolestaan jonakin päivänä jakavat lapsuutensa LEGO kokemuksiaan omille lapsilleen.

Tietoa LEGO Groupista

LEGO Group on yksityinen, perheomistuksessa oleva yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Tanskan Billundissa. Vuonna 1932 perustettu yhtiö on nykyään yksi maailman johtavista lapsille tarkoitettujen lelumateriaalien valmistajista. Työntekijöitä konsernissa on noin 10 000 eri puolilla maailmaa. LEGO Group omistautuu toiminnassaan lasten luovuuden ja mielikuvituksen kehittämiseen. LEGO tuotteita myydään yli 130 maassa.

LEGO ja LEGO logo ovat LEGO Groupin tavaramerkkejä. ©2012 The LEGO Group.

Word-tiedosto

Kommentit (0)