Uutinen -

Oy AGA Ab:n Riihimäen tuotantolaitos on voittanut kansainvälisen turvallisuuspalkinnon

Oy AGA Ab:n Riihimäen tuotantolaitos on voittanut Euroopan teollisuuskaasuyhdistys EIGAn (European Industrial Gases Association) turvallisuusinnovaatiopalkinnon. Kilpailun teemana oli kaasupullojen manuaalisen käsittelyn vähentäminen. Riihimäen tehtaan automatisointiprojektissa onnistuttiin parantamaan merkittävästi työturvallisuutta ja -ergonomiaa, minkä ansiosta sekä kaasupullojen manuaalinen käsittely että henkilökunnan sairaslomien määrä ovat vähentyneet huomattavasti.

EIGAn palkinnosta oli kilpailemassa kaikkiaan 23 osallistujaa, joiden joukosta EIGAn hallitus ja turvallisuusneuvosto päättivät yksimielisesti palkita AGAn Riihimäen tehtaan. Palkintoa olivat Maltalla 31.5.2019 järjestetyssä konferenssissa vastaanottamassa projektin vetäjä Pekka Vaahtera ja vastaava insinööri Zbigniew Przedpelski.

Maailman ensimmäinen täysautomatisoitu kaasupullojen täyttölaitos

Vuosina 2016-17 toteutettu Riihimäen tehtaan automatisointiprojekti oli sekä Linde-konsernin pilotti että myös ensimmäinen kaasupullojen täyttölaitoksen täysautomatisointi koko maailmassa. Projektin myötä uusinta robottiteknologiaa edustavat laitteet hoitavat pullojen täyttämisen ja käsittelyn eri työvaiheet. Laitoksen automaattiohjausjärjestelmä osaa täyttää yli 200 räätälöityä kaasuseosreseptiä.

Riihimäen tehdas on Suomen suurin kaasupullojen täyttölaitos, jossa täytetään vuosittain lähes 700 000 kaasupulloa. Uudistusprojektin vaativuutta lisäsi koko projektin ajan normaalisti jatkuneet kaasutoimitukset. ”Riihimäen henkilökunta teki suorastaan pienen ihmeen pitäessään tuotannon ja toimitukset täysipainoisesti käynnissä koko vaativan projektin ajan. Siihen tarvittiin suunnittelua, mutta myös nopeaa reagointikykyä tuotantoympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin, joita saattoi olla useita yhden työpäivän aikana”, kertoo projektista vastannut Pekka Vaahtera.

”AGAn projektiryhmä teki uskomattoman suorituksen saattamalla Riihimäen laitoksen maailman nykyaikaisimmaksi ja korkean automaatioasteen omaavaksi täyttölaitokseksi ja samalla suunnannäyttäjäksi koko alalla”, Vaahtera lisää. Automatisointiprojekti osoittaa, että turvallisuuden ja työergonomian parantamiseksi voidaan tehdä hyvin konkreettisia toimia ja että innovatiivisuus ja uuden teknologian käyttö ovat mahdollisia myös perinteisessä tuotantotoiminnassa.

AGAn Riihimäen laitos

Riihimäen laitos tuottaa asetyleeniä, happea, typpeä, argonia, vetyä, hiilidioksidia ja erikoiskaasuja sekä kuivajäätä. Alueelle on myös rakenteilla erillinen nestekaasun täyttölaitos. Tehdasalueella työskentelee noin 90 henkilöä.

EIGA

Euroopan teollisuuskaasuyhdistys EIGA, European Industrial Gases Association on voittoa tavoittelemattoman yhdistys, jonka tavoitteena on ylläpitää erityisesti korkeimpia turvallisuus- ja ympäristöstandardeja niin työpaikoilla kuin yhteisöissä. www.eiga.eu

• Energiakysymykset

Milla Huovila