”Järjestelmällistä ja mietittyä toimintaa” – Haaga-Helian ruokajournalistit vierailivat McDonald’sin keittiössä

Blogikirjoitus   •   Huhti 25, 2016 15:57 EEST

Haaga-Helian ruokajournalismin opiskelijat saapuivat McDonald’s-ravintolaan kuulemaan, mitä ruuan turvallisuus ja laatu tarkoittavat McDonald’sille. Vierailuun sisältyi piipahdus vilkkaaseen keittiöön, jossa opiskelijat pääsivät näkemään pikaruokakeittiön arkea.

Yhdeksän Haaga-Helian ruokajournalismin opiskelijaa saapui huhtikuisena perjantaina Helsingin Paciuksenkadulla sijaitsevaan McDonald’s-ravintolaan kuulemaan McDonald’sin ruuan alkuperästä, turvallisuudesta ja laadusta.

Toistamiseen järjestetty Haaga-Helian ruokajournalismin opintokokonaisuus tutustuttaa opiskelijat muun muassa reseptiikkaan, ruokatrendeihin, jutun myymiseen ja toimivan podcastin ja videon tekemiseen. Opintokokonaisuuden vastuuopettaja Pauliina Siniauer kävi McDonald’silla myös edellisen kurssiryhmänsä kanssa ja halusi tuoda uudet kurssilaiset vierailulle.

”Kun kirjoittaa mistä tahansa elintarviketeollisuuden osasta, niin on tärkeää, että tuntee koko prosessin”, Siniauer summasi vierailun merkityksen ruokajournalismin opiskelijoille.

Vierailun aikana McDonald’sin laatupäällikkö Stiina Rasimus-Sahari kertoi opiskelijoille muun muassa ravintolan keittiön yli sadasta päivittäisestä tarkistuspisteestä koostuvasta omavalvontajärjestelmästä sekä ketjusta, jolla varmistetaan ruuan jäljitettävyys.

”Tuotteiden alkuperä pitää pystyä selvittämään koko ketjun osalta, aina alkutuottajalta lähtien kuluttajalle asti”, Rasimus-Sahari kertoi tilaisuudessa.

McDonald’sin salaatit tulevat Juvalta, sipulit Siilinjärveltä ja sämpylät Vantaalta. Luomumunat McDonald’sille toimittaa laitilalainen Munax Oy. Maito tulee Valiolta ja kahvi Pauligilta, aamiaisaikaan saa Raision Elovena-puuroa. Yhteensä noin 20 prosenttia McDonald’sin käyttämistä ruokatuotteista tulee kotimaisilta toimittajilta.

McDonald’sin ruuan laadun ja alkuperän lisäksi opiskelijat esittivät kysymyksiä myös pikaruokaravintoloiden kilpailutilanteesta. Keittiön puolella opiskelijoiden huomio kiinnittyi erityisesti ravintolan toiminnan tehokkuuteen.

”Se nopeus on ihan käsittämätöntä. Homma hoitui, vaikka oli kiire. Asiat olivat paikallaan ja järjestyksessä. Järjestelmällistä ja mietittyä toimintaa”, kertoi havainnoistaan kurssin opiskelija Tuula Korkalainen.