Ronald McDonald Talon toiminta ei pysähdy joulunakaan

Blogikirjoitus   •   Joulu 16, 2013 14:39 EET

Ronald McDonald Talo valmistautuu jouluun ja pukee ylleen jouluisen ilmeen. Kuuset ilmestyvät olohuoneisiin, tunnelmalliset valot valaisevat Taloa ja sen asukkaita niin pihalla kuin sisätiloissa. Talon väki nauttii yhdessä joulupuuroa joululaulujen säestämänä.

Ronald McDonald Talon idyllinen ympäristö Meilahdessa tukee erityisen tärkeää asiaa. Talossa asuvat perheet ovat pitkäaikaissairaiden lasten omaisia, jotka välimatkan vuoksi eivät voi asua kotonaan lasten sairaalahoitojaksojen aikana. Pitkäaikaissairaat lapset voivat myös mahdollisuuksien mukaan asua ja yöpyä yhdessä vanhempiensa ja koko perheen kanssa kodinomaisesti samalla, kun saavat hoitoa sairaalassa.

Saamamme palautteet kertovat Talon tarpeellisuudesta hetkessä, jossa kodinomaisuus ja pienikin arjen elämisen mahdollisuus tuntuvat hengähdystauolta vaikeassa tilanteessa.  Tänä vuonna Talon käyttöaste tulee jälleen olemaan huikea, keskimääräinen käyttöaste marraskuun lopussa oli 93,90 %. Yöpyneitä perheitä on tähän mennessä ollut yhteensä 5250.

Yhteistyökumppanit ovat tärkeä osa Talon toimintaa ja monin eri tavoin auttavat pieniä potilaita ja heidän perheitään. Esimerkiksi Jokeripelaajat yhdessä Ronald McDonald Lastentalosäätiön kanssa koristavat perinteisesti Lastenlinnan joulukuusen. Jokerien liigajoukkue myös vierailee yhdessä Ronald McDonaldin kanssa sairaalassa ilahduttamassa pieniä potilaita. Säätiön toiminnan mahdollistaa luotettavien yhteistyökumppaneiden kuten lastensairaalan ja vanhempien tukiyhdistysten tuki.

Vuonna 1996 Suomeen perustettu Ronald McDonald Lastentalosäätiö kerää varoja ja ylläpitää Ronald McDonald Talon toimintaa. McDonald’s Oy tukee säätiön toimintaa osallistumalla hallinnollisiin kuluihin sekä antamalla asiantuntija-apua. McDonald’s-yrittäjät ja McDonald’s-ravintolat ovat alusta alkaen tukeneet säätiötä taloudellisesti. Nämä kaikki tahot tekevät mahdolliseksi Talon toiminnan, joka ei siis pysähdy joulunakaan, vaan tukee myös niitä perheitä, joiden joulunvietto ei lapsen sairauden takia onnistu kotona.

Leena Lehtovaara

Kirjoittaja on Ronald McDonald Lastentalosäätiön koordinaattori.