Aistien varassa – Peter Lyra valvoo McDonald’s-ravintoloiden ruuan laatua

Uutinen   •   Helmi 15, 2017 14:27 EET

Peter Lyra

Peter Lyran ammattinimike, Across The Counter Quality -konsultti, ei ensikuulemalta aukene kovinkaan monelle. Lyran työn jälki näkyy McDonald’sin asiakkaille laadukkaina tuotteina, jotka valmistetaan tarkoilla ohjeilla, toimivilla laitteilla ja hyvistä raaka-aineista.

Laadunvalvontaa ja -kehitystä McDonald’s-ravintoloille tekevän Peter Lyran tyypillinen työpäivä alkaa McDonald’sissa tarjoiltavan aamupalan maistelulla. Aamupalassa Lyra kiinnittää huomionsa muihinkin asioihin kuin vatsan täyttymiseen: hän tutkii ruuan koostumusta, ulkonäköä, tuoksua ja makua. Lyra tekeekin töitä usein aistiensa varassa.

Lyran ammattinimike on Across The Counter Quality -konsultti. Varsinaista suomenkielistä käännöstä tittelille ei ole, mutta lyhyesti sanottuna Lyran työnä on tutkia McDonald’s-ravintoloissa tiskin yli – across the counter – tarjottavan ruuan laatua ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Lyra arvioi sekä raaka-aineita että valmistuotteita, joihin kuuluvat esimerkiksi ranskanperunat ja valmiit hampurilaiset.

”Tässä ammatissa täytyy tykätä ruuasta, olla tarkkakatseinen ja nähdä asioiden eri puolet”, Lyra kuvailee työnsä vaatimuksia.

Aamupalan jälkeen Lyra tutkii ravintolan edustajan kanssa jääkaapin ja pakastimen, ruuanlaittoon käytettäviä laitteita ja käy läpi asioita, joita kyseisessä ravintolassa halutaan kehittää. Kehityskohteena voi olla mikä tahansa ruuan laatuun vaikuttava tekijä sämpylöiden paahtamisesta tuotteiden varastoimiseen tai laitteiden siisteyteen ja toimivuuteen.

Lyralla on pitkä historia McDonald’sin leivissä. Kaikki alkoi kesätyöpaikasta Vaasan McDonald’sissa vuonna 1989. Kokki- ja hotelli- ja ravintola-alan esimiesopintojen jälkeen Lyra teki töitä myös muissa yrityksissä, mutta veri veti takaisin Mäkkärille.

Työkenttänä Lyralla on koko Suomi. Usein tie vie myös Suomen rajojen ulkopuolelle ympäri Eurooppaa. Tutuksi ovat tulleet etenkin Saksa, Tanska ja Puola. Reissaaminen onkin hänen mukaansa työn raskain puoli.

”Lähden kotoa Vaasasta maanantaina ja palaan kotiin torstaina”, Lyra kertoo esimerkin arjestaan.

Matkustamista kuitenkin jaksaa, kun työ on mielekästä. Lyra kehittää McDonald’sin laatua yhteistyössä ravintolapäälliköiden ja muun muassa tavarantoimittajien kanssa.

”Parasta on tehdä yhdessä töitä sen eteen, että ihmiset saavat hyvää laatua ja hyviä elämyksiä McDonald’s-ravintoloissa. Aina voidaan kehittää jotakin osa-aluetta, täydellisyyttä ei ole tullut vielä missään vastaan. Erityisen mukavaa on seurantakäynneillä huomata, miten ravintolat ovat tehneet hienoja parannuksia tehtyjen havaintojen ja annettujen vinkkien perusteella”, Peter Lyra sanoo.

Onko sinulla kysyttävää McDonald’sin ruoasta? Suomen McDonald’s on avannut Kysy ruoasta -sivuston, jossa saat nopeasti ja helposti vastauksen mieltäsi askarruttavaan kysymykseen. Kysy ruoasta -sivusto on avoin kaikille ja löytyy osoitteesta: www.mcdonalds.fi/kysyruoasta.