Laatupäällikkö Stiina Rasimus-Sahari pitää huolen McDonald’sin ruuan laadusta ja turvallisuudesta

Uutinen   •   Helmi 15, 2017 14:26 EET

Stiina Rasimus-Sahari

Äitiyslomansijaisena uransa McDonald’sissa aloittanut Stiina Rasimus-Sahari nauttii laatupäällikön työssään monipuolisista työtehtävistä. Rasimus-Sahari vastaa siitä, että ruoka McDonald’s-ravintoloissa on laadukasta ja turvallista.

Suomen McDonald’sin laatupäällikkö Stiina Rasimus-Sahari kertoo toimenkuvansa jakautuvan kahden pääotsakkeen alle.

”Toisaalta työni on ravintoloiden ruuan turvallisuusjärjestelmien ylläpitoa, toisaalta vastaan tavarantoimittajalaadusta. Teen tiivistä yhteistyötä tuotteiden valmistajien kanssa”, Rasimus-Sahari sanoo.

Rasimus-Sahari siis pitää käytännössä huolen siitä, että ruoka ja raaka-aineet McDonald’silla ovat kaikin puolin turvallisia ja että ne täyttävät lain ja viranomaisten elintarvikealalle määräämät tarkat vaatimukset sekä McDonald’sin omat tiukat standardit.

McDonald’sissa Rasimus-Saharin ura alkoi vuonna 2006. Opiskelut Helsingin yliopistossa olivat loppusuoralla, kun työpaikkailmoitus yliopiston ilmoitustaululla osui hänen silmiinsä.

”McDonald’sin silloiselle laatupäällikölle etsittiin äitiyslomansijaista. Sain paikan ja olin äitiyslomansijaisena reilun vuoden ajan”, Rasimus-Sahari muistelee.

Ruoka kiinnostaa ihmisiä – ravitsemuskeskustelu käy kuumana

Suomen McDonald’sin lisäksi Rasimus-Sahari on työskennellyt myös McDonald’s Euroopalle. Vuonna 2009 Rasimus-Sahari jätti McDonald’sin hetkeksi taakseen, kun hänestä tuli täyspäivänen tohtoriopiskelija. Hän on väitellyt tohtoriksi Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa. Vuoden 2010 elokuussa hän palasi McDonald’sille ja on viihtynyt yrityksen palveluksessa siitä lähtien.

Laatupäällikön työn suola on Rasimus-Saharin mukaan työtehtävien vaihtelevuus.

”Työssäni parasta on ehdottomasti monipuolisuus. Tietysti työhön kuuluu toistuviakin asioita, joita tehdään rutiininomaisesti, mutta paljon on vaihtelua ja mielenkiinto työhön pysyy yllä. Minulla on myös mahtava työyhteisö ja kivoja ihmisiä ympärillä”, hän sanoo.

Haastavana Rasimus-Sahari pitää sitä, miten pysyä kärryillä ravitsemuksesta käytävästä julkisesta keskustelusta.

”Ruoka on aihe, joka puhuttaa. Mielipiteitä, tutkittua tietoa ja keskustelua on valtavasti. Täysin ajan tasalla on työlästä pysyä”, Rasimus-Sahari myöntää.

Tällä hetkellä ihmisiä puhuttaa Rasimus-Saharin mukaan etenkin sokeri.

”Myös viralliset ruokasuositukset vastaan omat kokemukset -keskustelu käy kuumana.”

Onko sinulla kysyttävää McDonald’sin ruoasta? Suomen McDonald’s on avannut Kysy ruoasta -sivuston, jossa saat nopeasti ja helposti vastauksen mieltäsi askarruttavaan kysymykseen. Kysy ruoasta -sivusto on avoin kaikille ja löytyy osoitteesta: www.mcdonalds.fi/kysyruoasta.