Esa Soininen on vuoden McDonald’s-yrittäjä

Lehdistötiedote   •   Marras 25, 2016 10:52 EET

Esa Soininen

Esa Soininen valittiin parhaaksi 15 yrittäjän joukosta. Tunnustuksen valintaperusteita olivat muun muassa henkilökunnan tyytyväisyys, asiakasmäärän ja myynnin kasvu, palvelun laatu ja ravintoloiden siisteys.

”Esa Soinisen ravintoloissa henkilökunta voi hyvin ja on sitoutunut työhönsä, minkä ansiosta ravintoloiden asiakaskokemus on ykkösluokkaa. Esa on sitoutunut omien ravintoloidensa lisäksi koko McDonald’s-ketjun kehittämiseen”, kertoo McDonald’sin toimitusjohtaja Thomas Kelly.

Soininen aloitti uransa McDonald’s-yrittäjänä vuonna 2004, ja hän on jo toisen polven McDonald’s-yrittäjä. Ravintoloidensa luotsaamisen lisäksi Soininen toimii McDonald’sin markkinointiosuuskunnan ja yrittäjäyhdistyksen hallituksen puheenjohtajana.

”Laitan yhteisen edun omani edelle, enkä pyri kehittämään vain oman yritykseni tulosta, vaan koko ketjun toimintaa. Yrittäjänä keskityn erityisesti asiakastyytyväisyyteen, joka varmistetaan panostamalla henkilökuntaan ja heidän osaamiseensa”, sanoo Soininen, jolle valinta Vuoden McDonald’s-yrittäjäksi on hänen uransa kohokohta.

Esa Soinisen yrityksen liiketoimintajohtaja Tiina Hakansuu kokee, että erityisesti luottamus henkilöstöön korostuu Soinisen tavassa toimia yrittäjänä.

”Esalle on tärkeää, että kaikilla on hyvä olla työpaikalla, ja henkilöstö saa mahdollisuuden kehittää osaamistaan”, Hakansuu kertoo.

Viime vuonna Esa Soinisen omistama Vantaan Tuupakan McDonald’s valittiin Suomen parhaaksi McDonald’s-ravintolaksi, joka erottui edukseen erityisesti laadukkaan henkilöstöjohtamisen ja motivoituneen henkilöstönsä ansiosta.

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. Tuttu kaarikuvio kohoaa yli 100 maassa, yhteensä noin 35 000 ravintolan tunnuksena. McDonald’s palvelee päivittäin noin 70 miljoonaa asiakasta. Maailmanlaajuisesti ketjun palveluksessa työskentelee 1,7 miljoonaa työntekijää. Suomen ensimmäinen McDonald’s avattiin yli 30 vuotta sitten vuonna 1984. Tällä hetkellä Suomessa on 65 McDonald's-ravintolaa, joista 60 eli yli 90 % on yksityisten lisenssinhaltijoiden eli yrittäjien omistuksessa. Yrittäjiä on yhteensä 15.