McDonald’s-yrittäjä Hannu Siitarinen osti Aki Soinisen McDonald’s-ravintolat pääkaupunkiseudulla

Lehdistötiedote   •   Touko 03, 2016 13:04 EEST

McDonald’s-yrittäjä Hannu Siitarinen osti Aki Soinisen neljä McDonald’s-ravintolaa, jotka sijaitsevat Helsingissä ja Vantaalla. Yrityskaupan myötä Siitarinen on yksi Suomen suurimmista McDonald’s-yrittäjistä niin ravintoloiden lukumäärän kuin konsernin yhteenlasketun liikevaihdon mukaan mitattuna.

Yli 20 vuotta yrittäjänä toimineen Hannu Siitarisen omistukseen siirtyivät Vantaan Vaaralan sekä Helsingin Herttoniemen, Vuosaaren ja Teollisuuskadun McDonald’sit. Näiden neljän ravintolan yhteenlaskettu myynti on noin 9 miljoonaa euroa.

Yrityskaupan myötä Siitarinen on yksi Suomen suurimmista McDonald’s-yrittäjistä. Uusien ravintoloidensa lisäksi hän omistaa Kirkkonummen sekä Espoon Niittykummun, Kauniaistentien, Friisilän ja Lommilan McDonald’s-ravintolat. Myös Helsingin Ruoholahden McDonald’s on Siitarisen omistama.

”Kymmenen McDonald’s-ravintolaani työllistää yhteensä 380 henkilöä. Työntekijöiden keski-ikä on noin 23 vuotta. On hienoa tarjota näin monelle nuorelle työpaikka – ja joillekin jopa se ihan ensimmäinen työpaikka”, sanoo McDonald’s-yrittäjä Hannu Siitarinen.

Aki Soininen aloitti toisen polven McDonald’s-yrittäjänä jo vuonna 2001. Pitkäaikaisesta yhteistyöstä tyytyväisenä hän luovuttaa nyt kaikkien ravintoloidensa omistajuuden toiselle pitkäaikaiselle McDonald’s-yrittäjälle. Ravintoloiden henkilökunta siirtyy yrittäjä Hannu Siitarisen yhtiöiden palkkalistoille vanhoina työntekijöinä.

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. Tuttu kaarikuvio kohoaa yli 100 maassa, yhteensä noin 35 000 ravintolan tunnuksena. McDonald’s palvelee päivittäin noin 70 miljoonaa asiakasta. Maailmanlaajuisesti ketjun palveluksessa työskentelee 1,7 miljoonaa työntekijää. Suomen ensimmäinen McDonald’s avattiin yli 30 vuotta sitten vuonna 1984. Tällä hetkellä Suomessa on 69 McDonald's-ravintolaa, joista 56 eli yli 80 % on yksityisten lisenssinhaltijoiden eli yrittäjien omistuksessa. Yrittäjiä on yhteensä 16.