McDonald’s suunnittelee sadan ravintolan avaamista Pohjoismaissa seuraavan viiden vuoden aikana

Lehdistötiedote   •   Huhti 10, 2018 13:48 EEST

Guy Hands osti vuosi sitten Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan McDonald’s-ravintoloiden Developmental Licensee -maalisenssin ja suunnittelee nyt merkittävää kasvua Pohjoismaissa. Tavoitteena on avata 100 ravintolaa seuraavan viiden vuoden aikana. Yhteensä pyritään avaamaan 200 uutta McDonald’s-ravintolaa tulevan kymmenen vuoden aikana.

Pohjoismaiden McDonald’s-ravintoloiden määrä nousee merkittävästi seuraavina vuosina. Kuluvan vuoden aikana Guy Hands ja hänen tiiminsä ovat tutustuneet Pohjoismaiden markkinoihin, liiketoimintaan ja franchise-yrittäjiin. Laajennussuunnitelmaa toteutetaan yhdessä toimitusjohtaja Christer Åbergin kanssa.

”Näemme kaikilla neljällä markkinalla potentiaalia, joka mahdollistaa kannattavan kasvun. Olemme valmiita tekemään tarvittavia investointeja kasvupotentiaalin hyödyntämiseksi. Palvelemme tällä hetkellä 150 miljoonaa asiakasta vuodessa, ja tavoitteenamme on palvella 200 miljoonaa asiakasta vuosittain Pohjoismaissa”, sanoo Pohjoismaiden McDonald’sin toimitusjohtaja Christer Åberg.

Suomeen, Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan syntyy laajennuksen myötä jopa 5 000 uutta työpaikkaa. Myös merkittävänä nuorten työllistäjänä tunnettu Suomen McDonald’s tulee työllistämään satoja uusia nuoria työnhakijoita. Monelle heistä McDonald’s on ensimmäinen työpaikka, jossa voi oppia tärkeitä työelämätaitoja ja saada arvokasta työkokemusta.

Suomessa McDonald’s suunnittelee 15 uuden ravintolan avaamista seuraavan viiden vuoden aikana. Suomessa investoidaan franchise-yrittäjien kanssa ravintoloiden remontointiin. Asiakaskokemusta parannetaan digitaalisten tilauskioskien ja pöytiintarjoilun avulla. Asiakkaan tilaama ruoka valmistetaan aina vasta hänen tilauksensa jälkeen. Osassa ravintoloita on jo käytössä tilauskioskit ja testattu pöytiintarjoilua, ja asiakkaat ovat ottaneet nämä uudistukset hyvin vastaan. Lisäksi Suomen McDonald’s aikoo helpottaa asiakkaidensa arkea aloittamalla kotiinkuljetuksen.

”Suomessa kehitämme ravintolakokemusta tuomalla pöytiintarjoilun ja digitaaliset tilauskioskit puoleen ravintoloistamme jo tämän vuoden aikana. Lisäksi aloitamme kotiinkuljetukset tänä keväänä Helsingin alueella”, kertoo Suomen McDonald’sin toimitusjohtaja Olli Johansson.

Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt:

Viestintäjohtaja Heli Ryhänen, puh. +358 40 501 7179, heli.ryhanen (at) fi.mcd.com

Toimitusjohtaja Olli Johansson on tavattavissa tiistaina 10.4. klo 9–16 välillä.

McDonald’s Pohjoismaissa

McDonald’s (kehityslisenssiyhtiö Food Folk) on pikaruokaravintoloiden markkinajohtaja Pohjoismaissa, joissa se työllistää 20 000 työntekijää. McDonald’sin myynti oli 1,2 miljardia euroa Pohjoismaissa vuonna 2017, ja sillä on ykkössija Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa sekä toinen sija Suomessa. Pohjoismaissa on yhteensä 430 McDonald’s-ravintolaa: 210 Ruotsissa, 88 Tanskassa, 71 Norjassa ja 65 Suomessa. Lue lisää:www.mcdonalds.se, www.mcdonalds.dk, www.mcdonalds.fi, www.mcdonalds.no sekä seuraa McDonald’sia Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.