McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta ammattikorkeakoulututkintoon

Lehdistötiedote   •   Heinä 11, 2019 09:25 EEST

Suomen McDonald’s tukee työntekijöidensä koulutusmahdollisuuksia ja aloittaa ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen yhdessä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa syksyllä 2019.

McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta suorittaa tutkinto Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. McDonald’sin ja Haaga-Helian yhdessä räätälöimä restonomin ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutuspolku yhdistää aikaisemmin hankittua osaamista ja yritysryhmälle suunniteltua koulutusta. Koulutus käynnistyy syksyllä 2019.

Koulutus onsuunnattu ensisijaisesti ravintolapäälliköille ja apulaisravintolapäälliköille sekä hallinnon tehtäviin edenneille asiantuntijoille, joilla on tausta McDonald’s-ravintolassa, sillä osa restonomin tutkinnon osaamisvaatimuksista täytetään aikaisemmin hankitulla esimiesosaamisella ravintolasta.

”Koulutuksella haluamme tarjota työntekijöillemme mahdollisuuden yhdistää työ ja opinnot niin, että ne tukevat parhaalla mahdollisella tavalla toisiaan. Koulutuksen tavoitteena on kasvattaa osallistujien ammattiosaamista ja laajentaa näkökulmaa liiketoimintaan”, kertoo McDonald’sin henkilöstöjohtaja Maarit Latvala.

McDonald’s ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulu pilotoivat restonomin ammattikorkeakoulututkintopolkua jo vuonna 2015, ja pilotista saatiin positiivista palautetta. Koulutuspilotista valmistui 23 opiskelijaa.

”Olemme yhdessä kehittäneet koulutuskokonaisuutta aiemman toteutuksen perusteella. Sisältöä on kehitetty muun muassa digitaalisuuden ja vastuullisuuden osa-alueilla ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen osalta. Olemme Haaga-Heliassa erittäin iloisia, että saamme jälleen tehdä yhteistyötä McDonald’sin kanssa”, kertoo Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Timo Moilanen.

Koulutukseen otetaan mukaan maksimissaan 30 opiskelijaa. Koulutus sisältää muun muassa liiketoimintaosaamiseen ja yrittäjyyteen, palveluiden ja myynnin kehittämiseen sekä strategiseen johtamiseen ja viestintään liittyviä osa-alueita. Opinnot kestävät noin 2 vuotta ja opiskelu tapahtuu työn ohessa.Haaga-Helia on Suomen suurin hotelli-, ravintola- ja matkailualan kouluttaja.

McDonald’s työllistää ympäri Suomea noin 2 800 työntekijää. Ravintolatyöntekijöiden keski-ikä on noin 22 vuotta. Palkkauksessa noudatetaan matkailu-, ravintola-, ja vapaa-ajan palveluita koskevaa työehtosopimusta.

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. Tuttu kaarikuvio kohoaa yli 100 maassa, yhteensä noin 37 000 ravintolan tunnuksena. McDonald’s palvelee päivittäin noin 70 miljoonaa asiakasta. Maailmanlaajuisesti ketjun palveluksessa työskentelee 1,7 miljoonaa työntekijää. Suomen ensimmäinen McDonald’s avattiin yli 30 vuotta sitten vuonna 1984. Tällä hetkellä Suomessa on 65 McDonald's-ravintolaa. Ravintoloiden yhteenlaskettu veroton myynti oli 169,4 M€ vuonna 2018. Kasvua oli edelliseen vuoteen verrattuna lähes 5 %. Ravintoloista 57 eli yli 87 % on yksityisten lisenssinhaltijoiden eli yrittäjien omistuksessa. Yrittäjiä on yhteensä 15.