Ranskanperunoiden korkea laatu on McDonald’sille kunnia-asia

Lehdistötiedote   •   Touko 16, 2016 15:05 EEST

Ruuan laadunvarmistus on yksi tärkeimmistä McDonald’sin toimintaa ohjaavista tekijöistä. Siksi ranskanperunoidenkin valmistustapa on McDonald’silla mietitty tarkasti alusta loppuun. Näin varmistetaan, että asiakas saa rapeat, suussa sulavat ranskalaiset joka kerta.

Laadukkaat raaka-aineet ovat avainasemassa, kun tehdään rapeita ja maistuvia ranskanperunoita. Siksi McDonald’sin ranskalaiset tehdään suurista jauhoisista perunoista.

McDonald’sin ranskalaiset valmistetaan pääosin jauhoisesta Russet Burbank -perunalajikkeesta, jonka kasvatus kestää 140–150 päivää. Ranskalaisten lisäksi tämä jauhoinen perunalajike sopii erinomaisesti perunamuusiksi ja uuniperunaksi.

Toinen Suomen McDonald’s-ravintoloiden ranskalaisten valmistukseen käytettävä perunalajike on Ivory Russet. Suomen McDonald’s-ravintoloissa myytävät ranskalaiset on valmistettu EU-alueella kasvatetuista perunoista.

Koolla on väliä

McDonald’sin perunoille koko on tärkeä. Perunoiden täytyy olla tarpeeksi isoja, jotta ranskalaisista tulee mahdollisimman pitkiä ja solakoita. Erityisesti pituus on ehdoton avainkriteeri isoja perunoita valittaessa maun ja perunan rakenteen eli tärkkelyksen laadun lisäksi.

”Kaikkien tuotteidemme raaka-aineet valitaan huolellisesti, jotta asiakkaamme saavat ravintoloissamme parasta mahdollista ruokaa”, kertoo McDonald’sin laatupäällikkö Stiina Rasimus-Sahari.

Paitsi perunan lajike ja koko, myös paistoöljyn laatu on tärkeässä roolissa täydellisten ranskalaisten valmistamisessa.

”Ranskalaisten paistoöljyn laatua seurataan mittauksilla päivittäin. Paistamiseen käytetään tietokoneohjattuja paistoaltaita, jotka varmistavat, että öljyn lämpötila on tasaisesti 168-asteista ja paistoaika juuri sopiva. Ranskalaiset paistetaan aina jäisinä”, Rasimus-Sahari kertoo valmistuksesta.

McDonald’sin ranskalaiset saa myös suolattomina

McDonald’sin ranskalaiset saavat viimeisen silauksensa Pansuola mineraalisuolasta. Asiakas voi tilata ranskalaiset myös ilman suolaa.

Ranskalaisia paistetaan kuumassa kasviöljyssä kolme minuuttia, kunnes ne ovat kullanruskeita. Ranskalaiset maustetaan Pansuolalla heti paistamisen jälkeen. Pansuola sisältää vain noin puolet meri- ja ruokasuolan terveydelle haitallisesta natriumista.

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. Tuttu kaarikuvio kohoaa yli 100 maassa, yhteensä noin 35 000 ravintolan tunnuksena. McDonald’s palvelee päivittäin noin 70 miljoonaa asiakasta. Maailmanlaajuisesti ketjun palveluksessa työskentelee 1,7 miljoonaa työntekijää. Suomen ensimmäinen McDonald’s avattiin yli 30 vuotta sitten vuonna 1984. Tällä hetkellä Suomessa on 69 McDonald's-ravintolaa, joista 56 eli yli 80 % on yksityisten lisenssinhaltijoiden eli yrittäjien omistuksessa. Yrittäjiä on yhteensä 16.