Suomalaisten suosikkihampurilainen Big Mac täyttää 50 vuotta

Lehdistötiedote   •   Huhti 04, 2018 13:09 EEST

Kolmikerroksinen klassikkohampurilainen Big Mac saavuttaa tänä vuonna kunnioitettavan 50 vuoden rajapyykin. Hampurilainen on vakiinnuttanut paikkansa myös suomalaisten suosikkina.

Pikaruoka-alan ikonia, Big Mac -hampurilaista on myyty jo 50 vuoden ajan. Kolmikerroksisen hampurilaisen kehitti yhdysvaltalainen McDonald’s-yrittäjä Jim ”MJ” Delligatti, joka loi Big Macin vuonna 1967 silloisen ravintolansa aikuisia asiakkaita ajatellen. Hampurilaisesta tuli menestys ja se ilmestyi McDonald’s-ravintoloiden viralliselle ruokalistalle vuonna 1968. Suomessa herkku on ollut myynnissä yli kolmekymmentä vuotta, ensimmäisen McDonald’s-ravintolan avaamisesta lähtien.

Big Mac on tunnettu erityisesti sen salaisella reseptillä valmistetusta Big Mac -kastikkeesta. Hampurilainen koostuu kahdesta 100-prosenttisesta naudanlihapihvistä, salaatista, juustosta, suolakurkusta, sipulista ja seesaminsiemenillä kuorrutetusta sämpylästä. Suomessa Big Macin salaatti tulee juvalaiselta Salico Oy:ltä. Sämpylät hampurilaiseen leivotaan ja paistetaan Vantaalla.

”Big Mac on maailman tunnetuin hampurilainen ja hieno osoitus siitä, että vaikka maailma muuttuu, niin onneksi hyvät asiat pysyvät. Nyt meillä on Big Macin syntymäpäivien kunniaksi myynnissä myös Grand Big Mac ja Big Mac Bacon. McDonald’sin sovelluksessa synttäreitä voi juhlistaa pelaamalla Big Mac Potti -peliä, josta voi voittaa rahanarvoisia etuja ravintoloihin”, kertoo McDonald’sin markkinointijohtaja Mats Nyström.

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. Tuttu kaarikuvio kohoaa yli 100 maassa, yhteensä noin 35 000 ravintolan tunnuksena. McDonald’s palvelee päivittäin noin 70 miljoonaa asiakasta. Maailmanlaajuisesti ketjun palveluksessa työskentelee 1,7 miljoonaa työntekijää. Suomen ensimmäinen McDonald’s avattiin yli 30 vuotta sitten vuonna 1984. Tällä hetkellä Suomessa on 65 McDonald's-ravintolaa, joiden yhteenlaskettu veroton myynti oli 161,6 M€ vuonna 2017. Kasvua on edelliseen vuoteen verrattuna 6,5 %. Ravintoloista 60 eli yli 92 % on yksityisten lisenssinhaltijoiden eli yrittäjien omistuksessa. Yrittäjiä on yhteensä 14.