HPV rokotteilla voidaan suojautua useita virustyyppejä vastaan, paras suoja saadaan rokottomalla myös pojat

Lehdistötiedote   •   Tammi 11, 2018 09:05 EET

HPV-rokotteella voidaan suojautua myös muuta kuin kohdunkaulan syöpää aiheuttavia papilloomaviruksia vastaan. Nykyiset rokotteet antavat suojan useita eri virustyyppejä vastaan. Suomessa on tähän asti rokotettu tyttöjä, mutta monissa muissa maissa myös pojatovat mukana HPV rokotusohjelmissa. Kattava suojautuminen papilloomavirusten aiheuttamia sairauksia, esimerkiksi kondyloomaa ja kohdunkaulan syöpää vastaan tulisi olla rokotusohjelmamme tavoitteena.

Ihmisen papilloomavirus, HPV, aiheuttaa ihmiselle monenlaisia sairauksia. Tunnetuin niistä on kohdunkaulan syöpä. Papilloomavirukset aiheuttavat myös visvasyylää, eli kondyloomaa – sekä miehille että naisille.

HPV-rokote voi suojata paitsi tyttöjä ja naisia, myös poikia ja miehiä, sillä suuri osa papilloomaviruksen aiheuttamista sairauksista koskee molempia sukupuolia.

Papilloomaviruksen aiheuttama HPV-infektio on yleisin sukupuoliteitse ja muissa limakalvokontakteissa tarttuva tauti, joka on kantajilleen yleensä pitkään täysin oireeton. Tällä hetkellä Suomessa ainoastaan tytöille annetaan HPV-rokote, vaikka papilloomavirus aiheuttaa myös miehille esimerkiksi suun, nenänielun ja peräaukon syöpää. MSD Finland Oy:n keväällä 2017 IRO Researchilla teettämän kyselytutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista (64 %) antaisi HPV-rokotteen myös pojille.

- Papilloomavirus mielletään vain naisia uhkaavaksi taudinaiheuttajaksi, vaikka se voi aiheuttaa vakavia sairauksia myös miehille. Miehet toimivat myös viruksen levittäjinä. Paras suoja papilloomavirusta vastaan saavutetaan, jos sekä tytöt että pojat rokotetaan, mikä olisi myös tasa-arvon kannalta oikein. Onkin ilo nähdä että Suomessa on meneillään arviointi poikien ottamisesta mukaan rokoteohjelmaamme, sanoo MSD Finland Oy:n lääketieteellinen johtaja Michael Pasternack.

Yhteiskunnan kannattaa panostaa rokotteisiin ja rokotusohjelmiin, sillä rokotteet ovat usein kaikkein kustannustehokkain tapa edistää terveyttä. Jokainen rokotteisiin käytetty euro säästää useita euroja terveydenhuollon kustannuksissa.

Rokotteissa yhdistyy jokaisen oma ja yhteinen etu ja vastuu: suojaamalla itsemme vaarallisilta sairauksilta suojaamme samalla lähimmäisiämme ja koko yhteisöämme.

Kansallinen rokotusohjelmamme on yksi merkittävimmistä väestömme terveyteen vaikuttavista interventioista. Uusien rokotteiden lisäämineen rokotusohjelmaamme on perustunut rokotesuojan tieteelliseen näyttöön ja rokottamisen kustannusvaikuttavuuteen. Itse asiassa, rokotusohjelman rokotteet ovat lähes poikkeuksetta osoittautuneet kustannuksia säästäviksi. Kansallista rokotusohjelmaamme pitää edelleenkin vaalia. Tavoitteena pitäisi olla, että meillä Suomessa on paras rokotusohjelma maailmassa: kattavin, turvallisin ja kokonaisuutena toimivin.

Lisätietoja:

lääketieteellinen johtaja Michael Pasternack, MSD Finland Oy, p. 040 184 7545, michael.pasternack@merck.com

VACC-1243722-0000 01/2018

MSD on toiminut lääketieteellisten innovaatioiden ja tutkimuksen etulinjassa jo yli vuosisadan ajan kehittäen ja tuoden markkinoille lääkkeitä ja rokotteita maailman haastavimpiin sairauksiin. MSD on Merck & Co., Inc:in kauppanimi ja sillä on pääkonttori Kenilworthissä, New Jerseyn osavaltiossa Yhdysvalloissa. Reseptilääkkeemme, rokotteemme ja biologiset hoitomuotomme ovat saatavilla yli 140 maassa. Olemme sitoutuneet edistämään terveydenhuollon saatavuutta moninaisten ohjelmiemme ja kumppanuuksiemme kautta. Tänä päivänä MSD jatkaa toimintaansa tutkimuksen etulinjassa kehittääkseen maailmanlaajuisesti ihmisiä ja yhteisöjä uhkaavien sairauksien hoitoa ja ennaltaehkäisyä, mukaan lukien syöpäsairaudet, sydän- ja verisuonitaudit, Alzheimerin tauti sekä infektiotaudit kuten HIV ja Ebola.

Lisätietoja: www.msd.fi. Voit seurata meitä myös Facebookissa, Twitterissä, LinkedInissä ja YouTubessa.

MSD – Inventing for Life.