Huippukokki Kristian Vuojärvi loihti kananmunasta upean lounasmenun

Uutinen   •   Helmi 23, 2017 08:47 EET

Laitilan Kanatarhan Idealounas Tampereella

Tiistaina 21.2.2017 kokoontui hyväntyylinen porukka Tampereen Tillikassa. –Vuoden 2017 ensimmäinen Idealounas järjestettiin nyt vuorostaan Tampereella. Olemme järjestäneet lounastapaamisia lehdistölle ja bloggareille hyvällä menestyksellä jo aikaisemmin Helsingissä ja Turussa ja nyt oli Pirkanmaan vuoro, kertoo Laitilan Kanatarhan viestinnästä vastaava Lisa Savola

Tampereen tilaisuuden kolmen ruokalajin kananmunalounaan kokonaisuudesta vastasi kokkimaajoukkueen kapteeni, tamperelaisen Koskiravintolat Oy:n keittiölinjajohtaja ja keittiöpäällikkö Kristian Vuojärvi. Vuojärvi suunnitteli ja valmisti Laitilan Kanatarhan tuotteista monipuolisen lounaan. Alkupaloina tarjoiltiin Härkä & kananmuna sekä Sieni & kanamuna, pääruokana oli Kuha & kananmuna ja jälkiruokana Herukka & kananmuna -kokonaisuudet.

– Upea, kaunis, maukas ja proteiinipitoinen lounas. Monta innoittavaa ideaa, totesi Better Me toimitusjohtaja Sanna Laitinen, joka jakoi tilaisuudessa ruokavinkkejä arjessa jaksamisesta.

Kaikki reseptit löytyvät lähipäivinä laitilankanatarha.fi reseptiblogista, kuten tämä hauska sormisyötävä Härkä tartar valkuaisnapin päällä.

Härkä & kananmuna

Tartar

0,4 kg Häränpaistia
Suolaa
Mustapippuria
Worchesterkastiketta
Ruohosipulia

• Hienonna paisti veitsellä ihan hienoksi. Leikkaa ruohosipuli ja sekoita lihan joukkoon. Mausta suolalla, worchesterkastikkeella ja mustapippurilla.

Keltuaiskreemi

0,2 kg Keltuaista
Suolaa

• Laita keltuaiset vacuumipussiin kypsennä 65 asteisessa höyryssä n, 45 min jäähdytä mausta suolalla.

Pikkeli punasipuli

2 kpl Punasipulia
1 dl Etikkaa
2 dl Sokeria
3 dl Vettä

• Kiehauta etikka, vesi ja sokeri. Leikkaa sipuli suikaleiksi, yhdistä ja anna marinoitua

Valkuaisnappi

1kpl Laitilan Kanatarhan Proegg Valkuaistanko

• Leikkaa Proegg-valkuaistangosta sentin paksuisia siivuja
  • Laita teelusikallinen tartaria päälle, pursota tartarin päälle keltuaiskreemiä ja koristele pikkelöidyllä punasipulilla.
  • Tarjoile

Tietoa ja reseptejä kananmunasta löytyy www.laitilanakanatarha.fi