Miksi Laitilan Kanatarhan Munavoi voi säilyä ilman säilöntäaineita?

Uutinen   •   Marras 08, 2016 13:31 EET

Kananmunatalo Munax Oy on tuonut ruokakauppojen voihyllyyn munavoin, joka sisältää vain suomalaista laktoositonta voita, suomalaisia kananmunia sekä hieman suolaa. Heti käyttövalmiin munavoin valmistuksessa ei ole käytetty lainkaan säilöntäaineita tai muitakaan lisäaineita.

– Olemme Suomen ensimmäinen ja ainoa elintarviketalo, joka käyttää valmistuksessaan luonnonmukaista, korkeaan paineeseen perustuvaa teknologiaa. Korkean paineen avulla pystymme pidentämään uutuustuotteemme käyttöaikaa hellävaraisesti ilman, että munavoille ominaiset tuore maku ja koostumus kärsivät. Se on kaiken lisäksi energiaa säästävä tapa valmistaa elintarvikkeita, valaisee Munax Oy:n toimitusjohtaja Janne Torikka.

Kuluttajalle paljon etuja

Korkeapaineprosessointi (High Pressure Processing, HPP) on maailmalla nopeasti yleistyvä säilöntämenetelmä, joka mahdollistaa kaksin- tai kolminkertaisen säilyvyyden elintarvikkeelle luonnonmukaisesti.
– Olemme lähellä luomumenetelmiä. Oikea ruoka valmistetaan kestävin menetelmin, lähellä ja rakkaudella, toteaa Torikka.

Menetelmässä elintarvike altistetaan korkealle paineelle, mikä vaikuttaa pilaantumista edistäviin mikrobeihin tuhoten ne tuotteesta jopa 6000 baarin voimalla.  – Parantamalla elintarvikkeiden säilyvyyttä voidaan pienentää sekä kotitalouksien että kaupan ruokahävikkiä, millä on taas isossa kuvassa meille kaikille valtava merkitys, toteaa Torikka.

Kuluttajalle HPP-prosessin hyödyntäminen elintarviketuotannossa merkitsee minimaalista prosessointia turvaten kuitenkin laadukkaan ja säilöntäaineettoman elintarvikkeen. Kestävän kehityksen kannalta on oleellista, että käytettävät energiamäärät pysyvät pieninä. HPP-prosessissa käytettävät energiamäärät ovat vähäiset verrattuna moniin muihin elintarvikeprosesseihin.

Suomessa HPP-tekniikalla valmistettujen tuotteiden saatavuus paranee

HPP-tuotteiden saatavuus paranee Suomessa nopeasti, kun alansa suurin suomalainen yritys, Laitilassa toimiva kananmunatalo Munax Oy, mahdollistaa käytön muillekin yrityksille.
– Tarjoamme myös muille elintarvikeyrityksille mahdollisuuden valmistaa tuotteita samalla menetelmällä, kertoo toimitusjohtaja Janne Torikka.

hiperbaric-55

Kuvan lähde: Hiperbaric